Fokus på dans i nättidskriften Critical Stages
Världens dansscen sätts för första gången i eget fokus i Critical Stages/Scènes Critiques, en internationell tidskrift som tidigare under sin åttaåriga existens i huvudsak inriktat sig på teater. Publikationen är gratis att ta del av och skrivs på engelska och franska. I detta nummer, det 13:e sedan starten 2009, ryms djupgående analyser, omfattande intervjuer, historiska genomgångar, bokrecensioner och mycket mera.
Redaktören för det hela, Savas Patsalidis, förklarar att eftersom kritiker är de mest uppdaterade och de mest analytiska av alla åskådare har några av dem bjudits in för att bidra med artiklar och intervjuer inriktade på det samtida danslandskapet, i avsikt att identifiera vad som pågår just nu och hur dansen påverkar scenkonsterna i en vidare mening. Dansen är visserligen universell och gränslös, hävdar han, men samtidigt avspeglar den alltid kroppen och sinnet och identiteten, ger oss en bild av gamla ritualer likaväl som ett porträtt av nya sociala gester.
Förhoppningen är att man med detta nummer om dans ska ge läsarna nya vägar att relatera till och reflektera över scenkonst i det 21:a århundradet. Från Korea till Nigeria, från Rumänien till Kina, från de två amerikanska kontinenterna till Europa har dansen drivit på utvecklingen av de estetiska uttrycken inom alla tänkbara former av scenkonst, konstaterar Savas Patsalidis. Och ett titt på innehållsförteckningen bekräftar att detta verkligen är en synnerligen internationell genomgång av dansens ställning och utveckling.
Margareta Sörenson, välbekant för Danstidningens läsare, liksom för Expressens (där började hon sin gärning redan i början av 80-talet) inleder med en historisk exposé under rubriken Shall We Dance. Här får vi en snabb och effektiv historielektion i dansens väg till den plats där den befinner sig idag. Sörenson är en av två gästredaktörer dels för den specialavdelning som kallas Global Dancescapes, dels för den som benämns Interviews: The Freedom of Dance (den andra gästredaktören är Octavian Saiu som kommer från Rumänien).
Nancy Westman
Här följer innehållsförteckningen för Global Dancescapes och Interviews: The Freedom of Dance – bara att välja och vraka på www.critical-stages.org/13/
Shall We Dance?
Margareta Sörenson (Sweden)
Tracking Performances in the Digital Age
Deborah Jowitt (USA)
The Human Body in Contemporary Dance: from Costumes to Nakedness
Maria Tsouvala and Katia Savrami (Greece)
Towards a Free Body
Peng Tao and Dan Feng (China)
Enigmatic Bodyscapes – Sampling South African Dance
Adrienne Sichel (South Africa)
Dances of Africa: From Lived Experience to Entertainment
Arnold Benjamin Udoka (Nigeria)
A Male Ant Has Straight Antennae
Vikram Phukan (India)
Korean Choreography Inspired by Shamanist Rituals and Dance
Yi Joung Noh (South Kοrea)
Interviews: The Freedom of Dance
“A Civilizing Force” – Interview with Marnie Thomas Wood
by Lissa Tyler Renaud (USA)
Reflections on Contemporary Chinese Dance: Three Interviews
by Peng Tao (China)
African Dance in Transition – Interview with Arnold Udoka
by Emmanuel S. Dandaura (Nigeria)
La danse et l’esprit d’un Roumain transnational: Entretien avec Gigi Căciuleanu
Par Octavian Saiu (Romania)
Always Something New: Interview with Tilde Björfors, Founder of Cirkus Cirkör
By Margareta Sörenson (Sweden)
Unconquerable Bodies: Interview with Edgardo Mercado
By Halima Tahan Ferreira (Argentina)
An Activist in Dance: Interview with Virve Sutinen, Director of Tanz Im August Festival
By Ann-Marie Wrange (Sweden)