Hugg av en häl och klipp bort en tå
Fakta:
Namn: Askepot//AskungenKoreografi: Jurij Possochov
Musik: Oh Land
Plats: Pantomimeteatret, Tivoli, Köpenhamn
» http://www.tivoli.dk/da/haven/spillesteder/pantomimeteatret/
Dronning Margrethe, Jurij Possochov och Oh Land har tillsammans skapat en fin, färgglad och skojig balett med Askungen som tema, och med en härlig grotesk twist.
Det är ett intressant nytt konstnärligt samarbete som Tivolis balletmästare Peter Bo Bendixen, har bjudit in till för att skapa en ny version av sagobaletten, Askungen, eller, Askepot, till Pantomimeteatret i Köpenhamn.
Dronning Margrethe, som tillsammans med koreografen Dinna Bjørn och kompositören James Price sedan 2001 har skapat hela fem väldigt fyndiga H.C. Andersen-baletter till Påfugleteatret, och är nu återigen aktuell som scenograf för Askepot. Men både den ryske koreografen Jurij Possochov och den danska electropop-kompositören Oh Land (Nana Øland) är nya medarbetande konstnärer på Pantomimeteatret.
Jurij Possochov var i början av 1990-talet solodansare i Den Kongelige Ballet, innan han reste vidare till San Francisco Ballet, där han bland annat inspirerad av danska Anna Lærkesen började sin mycket framgångsrika koreografiska karriär. Jurij Possochov fick nyligen i Moskva ta emot Prix Benois de la Danse 2016 i kategorin bästa koreograf.
Han är en koreograf full av spratt och humor och den råder från första stund i den nya balettversionen av Askepot. Berättelsen inleds med sju trumpetspelande narrar med bokstäver på ryggen som tillsammans bildar ordet Askepot, vilket sänder tankarna tilt trumpetflickorna från 1950-talets Dansk Biograf Reklame.
Här finns det massvis med skojiga rörelser med vickande höfter på de glada narrarna och flickorna i tåspetsskor, medan den stele ceremonimästaren alias Tommy Edvardsen är en härlig, humoristisk kontrast till den inledande scenens flotta fondtapet med slott och abstrakt stadsbebyggelse, som ger associationer till konstnären Robert Delaunay.
Precis som i dronning Margrethes kostymer till Svinedrengen är det knallfärger på den vackert avstämda kostymerna i Askepot, som inte hänförs till någon speciell tidsperiod. Inte minst Askepots svärmor och de två bitchiga styvsystrarna är iförda starka knallfärger när det ska provas klänningar till balen på slottet. Och detta går mycket uppfinningsrikt till väga med kostymskärmar framför kropparna, precis som i Tivolis Fotokomik-bod.
Askepot, som håller till i källaren, vilket vi snart får veta, genom att hon försvinner och dyker upp ur en lucka i scengolvet, är iförd mycket mer dämpade nyanser.
Med hjälp av tre blå dansfåglar med lustigt ryckiga huvudet och finurligt viftande armar kan hon elegant sväva högt i luften, och till festen på slottet kommer hon flygande iförd sin vackra känning rakt i famnen på Prinsen.
Det finns fina och uppfinningsrika balett-pas de deuxer mellan Askepot och Prinsen, som till premiären dansades av Fenella Cook och Robert Thomsen. Men Prinsen använder sig också expressivt av break och slowmotion, och det råder en lustig dynamik mellan honom och balens gäster. På det hela taget är det imponeradne hur fint Jurij Possochov lyckas använda Pantomimeteatrets lille scenerum.
Baletten blir på allvar grotesk och komisk när de två styvsystrarna med sina stora fula fötter ska till att hugga i hälen och klippa av en tå så som det står skrivet i den gamla sagan. Alltsammans för att kunna klämma ner foten i Askepots sko.
På det hela taget finns det många roliga detaljer i baletten där också de två styvryggade generalerna (Allan Nielsen och Allan Clausen) tilldrar sig uppmärksamheten och på ett väldigt lyckat vis finns elever från Tivoli Ballet Skole med i föreställningen i rollerna som pager.
Inte minst är Oh Lands inledande och avslutande nummer mycket iöronfallande men också de mer enkelt instrumenterade numren med elektrobeat, valstakt och fågelkvitter och andra effekter passar fint ihop med med koreografin.
Redan en timme före premiären på lördagskvällen, började skaror att samlas framför Pantomimeteatret, och när dronning Margrethe, Jurij Possochov, och Oh Land kom till sina platser på bänkraderna och påfågelsteatern öppnades , stod publiken tätt packad framför teatern i det nyckfulla sommarvädret. Den lustiga och dramaturgiskt stramt berättade sagobaletten kommer nog att dra till sig massvis med besökare under hela sommaren.
Spelas till den 8 September, här är ett smakprov www.youtube.com/watch?v=3bjzEHQJPCo
Fler Recensioner