Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Med koreografisk fantasi

2016-06-11

Fakta:

Namn: Romeo och Julia
Koreografi: Stijn Celis
Ensemble: Semperoper ballett
Plats: Göteborgsoperan

Starten inger förhoppningar. Publiken bländas grymt och fadern bär den livlösa dottern i famnen. Koreografen Stijn Celis hymlar inte med slutet på sin version av Romeo och Julia för Semperoper ballett. Kompaniet från Dresden står för vårens dansgästspel på Göteborgsoperan – och operans egen orkester spelar Prokofjev under ledning av Alexander Hanson. Hurra!
Tyvärr utvecklar Celis inte anslaget. Hans Romeo och Julia blir en rätt konventionell, men spretig variant. Våld och slagsmål mot ung kärlek. Ett obestämt modernt snitt på Catherine Voeffrays kostymer och scenografen Jan Versweyvelds dystert urbana bunker signalerar allmängiltighet. Ensemblescenernas är ett rasande rusande över scenen. Stolar lyfts och flyttas med inspiration av Pina Bausch och ungherrarna gör glada sprattelskutt med lyft hatt i sann Mats Ek-anda.
Tybalt (Fabien Voranger) och än mer Mercutio (Jón Vallejo) förtätar konflikterna. Av Amman gör Ana Presta en hukande, rolig tjänstekvinna. Allt är utmärkt dansat. I titelrollerna lyser István Simon och Anna Merkulova av barnslig lycka. Duetterna är en slingrande lek som glider över i erotik. Celis koreografiska fantasi på topp. Men makten över den unga kvinnan hade han gärna fått problematisera på djupet.
Spelas även ikväll med ett alternerande lag solister.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten 4 juni 2016

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser