Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Överraskningar i underjorden

2016-06-04

När Stockholm visar sitt allra vackraste ansikte för invånarna och de myllrande massorna barn på skolresa och turister från världens alla hörn, då är det ändå inte självklart att just Dansmuseet på folktäta Drottninggatan är ett prioriterat besöksmål. Den som tar några steg innanför den föga lockande entrén och kliver ner i underjorden, blir dock rikligen belönad. Utställningen Everything You Can Imagine Is Real är ett eldorado för folk med smak för estetik i den högre skolan – och med mycket öppna sinnen.
Bea Szenfeld är den själklara stjärnan men Stina Wirsén ger henne en match om uppmärksamheten, inte minst för de enda två besökarna som just då gör mig sällskap bland magnifika skapelser i snövitt papper och blödande flödanda färgstarka bilder. Efter att helt fräckt ha tjuvlyssnat på konversationen mellan de två medelålders väninnorna, börjar vi samtala om vad det är vi ser och hur det kan upplevas och förstås – om nu det sistnämnda ska vara så nödvändigt? Man kan ju bara drabbas också. Av den där stora Apan som Bea Szenfeld och hennes assistenter lagt hundratals timmar av arbete på, till exempel. Eller de exakta linjer som på något helt magiskt vis skapar sammanhang, av lycka och sorg, på ett sätt som är så typiskt för Stina Wirsén.
Kerstin Malmer och Kricko Svartling tar sig tid att studera detaljerna i de skulpturala och helt hialösa verk som Bea Szenfeld skapat. Mitt i en kaskad av runda pappersbitar upptäcker de människogestalter som hänger över varandra i flera lager, de förundras över att det alls är möjligt i vår tid att åstadkomma sådant. Slow art, det är ett uttryck de använder. Och deras beundran inför Stina Wirséns absoluta gehör är monumental: inte en millimeter av hennes linjer som slingrar sig fram mellan de olika gestalterna är överflödig, man vet som betraktare att Stina vet exakt vad hon gör, blir trygg men också lite oroad av helheten. Svärtan som väller fram bland färgerna – vad står den för?
Det visar sig att både Kerstin Malmer och Kricko Svartling har konstbakgrund, de är tränade i att se och att göra , fast det mest blir att se, numera. När jag måste rusa vidare är de två kvinnorna kvar, och verkar ha hur mycket som helst att tala om. Vilket givande sätt att umgås på, bland alla dessa “conversation pieces”, föremål som öppnar sig för konversation. Vad de har på Dansmuseet att göra? Många av skulpturerna är gjorda för dansare. Det är dansare som bär fram verken, det är dansare som inspirerat till dem. Man dansar lite försiktigt i trappan upp till solljuset på Drottninggatan.

Nancy Westman

Se vidare www.dansmuseet.se/sv/utstallningar/aktuell-utstallning/

Fler Nyheter

Annonser