Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 01 december 2020

Det föränderliga och sårbara livet

2016-06-04

Fakta:

Namn: Rystet spejl
Koreografi: Kim Brandstrup
Författare: Søren Ulrik Thomsen
Musik: Hans Abrahamsen
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Skuespilhuset, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk

Kim Brandstrups Rystet spejl (skakad spegel) reflekterar vackert och originellt Søren Ulrik Thomsens dikter med hjälp av Hans Abrahamsens fina musik.
Det är ett förtrollande vackert och stämningsfullt möte mellan dans, text och musik, som koreografen Kim Brandstrup har skapat i sitt nya och mycket originellt iscensatta verk Rystet spejl, med Den Kongelige Ballet.
Titlen har den London-baserade danska koreografen hämtat fra Søren Ulrik Thomsens diktsamling med samma namn från 2011. Men baletten har också hämtat inspiration från de tidigare diktsamlingarna City slang, Ukendt under den samme måne, Nye digte och Hjemfalden.
Även om Kim Brandstrup och Søren Ulrik Thomsen har varit nära vänner, sedan de möttes på Det Fri Gymnasium i början av 1970-talet, har Kim Brandstrup medvetet undvikit att tolka dikterna biografiskt. Men han lyckas mycket fint med att fånga dikternas atmosfär och sinnlighet i de förtätade och drömlika dansbilderna där han sätter fokus på tidens gång och livets olika faser från barndom till ålderdom och död.
Alla åldersklasser från balettbarnen till karaktärsdansarna på nästan 70 år finns med bland de 18 dansarna på scenen och kostymer och rekvisita speglar den tid Kim Brandstrup och Søren Ulrik Thomsen själv har genomlevt från andra halvan av 1950-talet fram till idag.
Som inramning kring livets och minnenas många rum har Bente Lykke Møller skapat en genial och hela tiden föränderlig arkitektonisk scenografi till Skuespilhusets stora vridscen. Väggar och dörrar med fönsteröppningar vrids och vänds eller dyker upp och försvinner och Jean Kalman har skapat en magisk ljusdesign, som bland annat kan få dansarna att kasta såväl fina som olycksbådande skuggor i de melankoliskt gråtonade rummen.
Kim Brandstrups karakteristiskt filmiska blick förnekar sig heller inte i Rystet spejl, där han hoppar mellan tider och platser i det hastiga flödet av scenbilder eller så skapar han parallella universum på vridscenen. Både på scenografiens väggar och den genomskinliga ridån framför scenen projiceras Søren Ulrik Thomsens ord och dikter i ett tempo, som innebär att man kan fånga essensen.
Från första början sugs man in i detta poetiska universum, när ridån framför scenen först liknar en stor spegel och med videoprojektioner förvandlas till ett flimrande snöväder samtidigt som frostklara klanger från Hans Abrahamsens förunderliga kammarverk Schnee fyller rummet. Det är på det hela taget mycket väl valda verk ur Hans Abrahamsens musik, som Kim Brandstrup använder sig av som klangbotten för föreställningen. Fantastiskt vacker är inte minst balettens avslutande duo, där Tobias Praetorius fritt svävande i en vajer följsamt dansar med Christina Michanek till Hans Abrahamsens Dubbelkoncert från 2011.
Baletten är på det hela taget full av av mans- och kvinno-relationer som en spegling av diktens jag och du. Livligt och kärvänligt ger sig Astrid Elbo och Sebastian Haynes hän som det glada förälskade unga paret i kontrast till skillnad från Ida Praetorius och Sebastian Kloborg, som inte kan nå varandra.
Tillsammans med Ulrik Birkkjær dansar Susanne Grinder uttrycksfullt som den begärande kvinnan, medan det råder kyla mellan Holly Jean Dorger och Marcin Kupinski i deras tåspids-pas de deux inspirerad av Thomsens Ægteskabsdigt.
Mycket rörande är Lis Jeppesen som den först styrande och sidan dementa gamla modern i duo med unge Tobias Praetorius. Ålderdomen är också fint iscensatt i en duo med Mogens Boesen och Mette Bødtcher på en bänk, medan vi i korta glimtar ser Poul-Erik Hesselkilde gå döden till mötes i en sjukhussäng.
Både livets existentiella grundvilkår och det stora i det lilla reflekteras i Kim Brandstrups Rystet spejl, och dansen har genomgående en mycket fin rörelsekvalitet i sin blanding av klassiska och moderna steg med gestik och mimik. Det är ett av de mest intressanta och välgjorda verk som Kim Brandstrup hittills har skapt för Den Kongelige Ballet.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser