Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

Skickligt och precist men lagom utmanande

2016-05-25

Fakta:

Namn: All genius all idiot
Koreografi: Yttre öga koreografi: Methinee Wongtrakoon, Yttre öga akrobatik: Bahoz Temaux
Regissör: Konstnärligt stöd: Peter Jasko
Musik: Yttre öga musik: Mae Karthäuser
Ensemble: Svalbard Company: Benjamin Smith, John Simon Wiborn, Tom Brand och Santiago Ruiz Albalate, Scenografi: Kasper Svenstrup Hansen Kostym: Michiel Tange van Leeuwen Ljus: Zuzana Režná
Plats: Södra Teatern, Stockholm
» http://svalbardcompany.com

Svalbard Company gästar Södra Teatern i Stockholm med cirkusföreställningen All genius all idiot. Kompaniet består av fyra män utbildade på Dans- och Cirkushögskolan i Stockholm med specialiseringar inom kinesisk påle, handstående, rep och akrobatik och de utgör fyra distinkta karaktärer på scenen. De är mycket skickliga artister och utför sina precisa konster med komisk twist, främst genom minspel och samverkan. Det är en sorts grabbhumor som levereras, de jäklas med varandra, grimascherar över skrev i ansiktet och det är överlag en humor som bygger på kroppen och dess funktioner. Föreställningen är tät, välgjord och tekniskt skicklig. Det är fascinerande att bese en fysisk skicklighet och precision på den här nivån. Musiken är en viktig och drivande del i föreställningen och den skapas live på scenen med instrument, vatten och röst. Den ramar in och binder ihop föreställningen.
På Södra Teaterns hemsida presenteras föreställningen som ‘genderbending’, och jag funderar på vad det betyder att förskjuta eller ‘böja’ genus. Görs det av en man som på scenen har iklätt sig svart ögonsmink, fisknäts-catsuit och högklackade skor. Det är förstås en form av överskridande, men på ett sätt som är ganska gängse. Det är inte överraskande och jag skulle hellre tänka på det som en av många typiska scenkostymer. Publiken älskar det dock i kombination med ett utmanande kroppsspråk och inramat av artisternas skickliga konster. Jag funderar vidare på cirkuskonstens förlösande funktion, att publiken ger sig hän därför att den blir utmanad inom säkra ramar. Det är saker vi redan sett, men som vi inte skulle göra själva. Eller kunna göra själva!

Malin Ståhl

Fler Recensioner

Annonser