Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 05 december 2020

Cykelmyggan i sagornas värld

2016-05-21

Fakta:

Namn: Cykkelmyggen Egon møder Tommelise
Koreografi: Steen Koerner
Författare: Flemming Quist Møller, Clemens och Steen Koerner
Regissör: Steen Koerner
Musik: Jesper Mechlenburg
Plats: Østre Gasværk Teater
» http://www.gasvaerket.dk

Det är fem år sedan regissören och koreografen Steen Koerner presenterade den mycket lyckade familjeföreställningen Cykelmyggen Egon på teater Østre Gasværk. En fantasifull föreställning som kombinerade dans, sång, musik och fina texter som tog utgångspunkt i barnboksförfattaren Flemming Quist Møllers härliga klassiker Cykelmyggen Egon från 1967 och de efterföljande böckerna om Cykelmyggan Egon och Dansmyggan Dagmar.
Gruppen bakom föreställningen från 2011 är nu tillbaka igen på Østre Gasværk med uppföljaren, Cykkelmyggen Egon møder Tommelise, som inte är lika väl sammanhållen som den första föreställningen. Först och främst för att den nya berättelsen med manuskript av Flemming Quist Møller, Clemens och Steen Koerner som lite tillkämpat inkluderar figuren Tummelisa från H.C. Andersens berömda saga, vilket inte fungerar så bra dramaturgiskt.
Det är den skicklige Chenying Lu, ursprungligen från Kina som gör Tummelisa-rollen och blir kompis med Egon vilket inledningsvis gör Dagmar lite svartsjuk. Chenying Lu imponerar både med akrobatik och elegant jongleringskonst med roterande tygstycken. Men hennes insatser blir till största delen en slags självständiga vackra cirkusnummer. Och genomgående är det de olika enskilda numren som de skickliga konstnärerna gör, som tillsammans med scenografin är föreställningens styrka snarare än själva berättelsen.
Tyske David Schnabel, som har utnämnts till världsmästare i konstnärlig cykling åtta gånger ger sig virtuost hän i fina duon på sin cykel tillsammans med tåspetsballerinan Nadia Dahl alias Dansmyggan Dagmar. Retstickemyggorna Spot och Spe som älskar bus och upptåg, lyckas artisterna Michiel Tange van Leeuwen och Anders Skat Henningsen gestaltar perfekt med sin tyg-, rep- och stångakrobatik. Lopporna är fortfarande skojiga men de hoppar inte lika tjusigt som i den första föreställningen.
Även denna gång är det Tordyveln och en annan skalbagge (breakdansaren Oliver Gbabre Zohore Bergsted och hip hop-dansaren Nicky Andersen), som skapar dramatik när de kidnappar myrprinsessan och som lösen ska det betalas 100 droppar dagghonung.
Som Arbejdsmyrer dansar Malthe Ørsted Buch-Hansen och Ibrahim Ukash Flensborg Madsen fint robotdans, och på det hela taget är det spännande steg för skogsmarkernas olika djur. Astrid Lynge Ottosens scenografi är fin i likhet med hennes mycket fantasifulla kostymer och Brian Njie har skapat en förtrollande ljusdesign med laserljus, som illusoriskt liknar vatten.
Jesper Mechlenburg visar sig än en gång vara en fantastisk och stilsäker teaterkompositör med varierade och stämningsfulla nummer, och Clemens har igen skapar skojiga sångtexter som tolkas av fina röster.
Precis som förra gången är den numera 74-årige Flemming Quist Møller själv på scenen som berättaren iförd fjärilskostym. Hans uppläsning var lite osäker på premiärkvällen, men moralen i den visuellt flotta föreställningen är klar: Det är ingen idé att köra sitt eget solorace, man ska jobba tillsammans.

Cykkelmyggen Egon møder Tommelise spelas till och med 12 juni.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser