Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Virtuosa steg med spansk glöd

2016-05-04

Fakta:

Namn: Don Quixote
Koreografi: Nikolaj Hübbe
Musik: Ludwig Minkus
Ensemble: Den Kongelige Ballet
Plats: Det Kongelige Teater,
» http://www.kglteater.dk

Den Kongelige Ballet visar upp sin tekniskt höga nivå i Hübbes nya lyckade version av den virtuosa balettkomedien Don Quixote.
Miguel Cervantes berömdakomiska riddarroman om fantasten Don Quixote har utgjort en populär förlaga till ett otal baletter, ända sedan handlingsbaletter kom på modet på 1700-tallet. På Det Kongelige Teater blev Don Quixote för första gången i nyare tid iscensatt som helaftensballet 1983 av Bolsjojs dåvarande balettmästare Grigorovitj. 1998 sattes Nurejevs mer ojämna version och 2008 kubanska Alicia Alonsos fint sammanhängande version.
Nu har Nikolaj Hübbe satt samman en ny och väl fungerande version, baserad på Petipas koreografi och därmed bland annat Gorskijs och Grigorovitjs versioner. Precis som tidigare dansas det här i Jens-Jacob Worsaaes makalöst vackra kostymer i fantastiskt vackert avstämda nyanser.
Huvudpersonen är den unga Kitri, som är förälskad i barberaren Basilio men beundras också av både Gamache och Don Quixote. Kitri har traditionellt varit den mest framträdande rollen, men på samma vis som i Baryshnikovs succeversion för American Ballet Theatre från 1978, har Hübbe valt att göra Basilio mer jämnlik med Kitri. Bland annat har han i krogscenen i andra akten fått lov att foga in Baryshnikovs fantastiska solo för Basilio, som utvecklar sig i vilt virtuosa hipp med vinbägare i bägge händerna. Som Kitri var J’aime Crandall på premiären den 30 april både kokett, skarp och temperamentsfull i den tekniskt ytterst krävande tåspetsdansen med en mycket flott hoppande Jón Axel Fransson vid sin sida som Basilio. Inte alla deras inslag avslutades helt perfekt i första akten, men det var glöd och gnista i dansen från allra första början, och nästan allt lyckades i tredje akts stora klassiska bravura-pas de deux med bland annat enormt höga lyft.
Mogens Boesen och Poul-Erik Hesselkilde är ett härligt par i kraktärsrollerna som Don Quixote och betjänten Sancho Panza, och Sebastian Kloborg är enormt härlig som den löjlige friaren Gamache.
Ida Praetorius och Kizzy Matiakis strålar i sina raffinerade steg som väninnorna Juanita och Piquilla. Ulrik Birkkjær och Amy Watson är ett otroligt elegant och väldansande par som respektive den stolta toreadoren, Espada, och den kyligt sensuella Mercedes i lång spansk volangkjol.
I den här versionen finns det inte mycket till kamp med kvarnarna. Men Don Quixotes drömmsyn, där hans älskade Dulcinella dyker upp i gestalt av den sköna Kitri och med dryadedrottningen alias en säker Holly Jean Dorger åtföljd av ett kompani dryader, är mycket vacker. Och Silivia Selvini är en charmerande Amor högt på tå.
Aftonen igennem är det inte bara i huvudrollerna, man ser en tekniskt mycket hög nivå. Även i torreadorgruppen, hos de spanska flickorna, dryaderna och i de många inslagen med folkloristiskt inspirerade danser är nivån hög hos Den Kongelige. Ballet, och karaktärsrollerne är fint fördelade till alla och envar,
Don Quixote” är inte en balett, som på samma sätt som ”Romeo og Julie” är djupt berörandet, men den fängslar med sin sprudlande virtuosa dans. Det finns möjligheter att få uppleva tre olika lag i huvudrollerna.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser