Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 22 oktober 2024

Billboards med Prince leder vidare till ny Nötknäppare för Joffrey Ballet

2016-04-22

Gränsöverskridande samarbeten mellan olika konstnärliga talanger väcker ofta nyfikenhet – och blir ofta stora publiksuccéer. Chicagobaserade Joffrey Ballet har upplevt en sådan megahit, tack vare legendariske Prince. Sedan blev det svårt att följa upp denna framgångssaga – men nu är det firade balettkompaniet på banan igen och satsar på något som tycks vara mycket populärt just nu: uppdatering av gamla klassiker.

Den amerikanske artisten Prince avled hastigt den 21 april, vilket knappast kan ha gått någon förbi. Hans sällsynta begåvning och storhet har noggrant och mångordigt hyllats, ibland av människor som annars inte brukar bry sig så mycket om den sortens musik som Prince stod för.
Prince var med i många sammanhang under sin karriär. Så även i dansen. Senast Danstidningen skrev om detta var i samband med recensionen av Life in Motion, den nu så välkända ballerinan Misty Copelands berättelse om sitt liv som ballerina mot alla odds (Danstidningen 1/2015). Ett av hennes första riktigt stora ögonblick var när hon 2009 fick samarbeta med Prince i olika shower, både i USA och i Europa.
Men Prince hade långt dessförinnan visat sitt intresse för balett. Redan 1991 blev han lockad till en av Joffrey Ballets föreställningar, blev helt tagen och startade ett samarbete som resulterade i en rockbalett i fyra akter: Billboards innehöll ett dussin sånger av Prince och blev en megasuccé
Om detta och mer därtill skriver Sarah L. Kaufman, Washingtons Posts prisade danskritiker (WP 22 april). Hon berättar om sina egna upplevelser från Billboards, där särskilt öppningsnumret Sometimes It Snows in April och den del som fick heta Thunder/Purple Rain drabbade henne med kraft. Det var sensuell och dansbar musik tolkad av Joffrey Ballets övermåttan skickliga dansare. Billboards turnerade i USA och övriga delar av världen. Den stod för något helt nytt och lockade helt nya publikgrupper till baletten, den fick äldre generationer att lyssna till Prince, ja, den blev något för hela familjen. När Billboards kom till Washington, DC, 1993 var uppsättningen legendarisk. På det pampiga Kennedy Centers Opera House fick 100 extrastolar på samtliga föreställningar som gavs där, klämmas in i orkesterdiket för att i någon mån klara av trycket på biljetter.
I slutänden blev Billboards dock något av en gökunge för Joffrey Ballet. När de fria rättigheterna till musiken upphörde och kompaniet inte längre hade denna superhit på sin repertoar, drabbades det av en djup ekonomisk kris. Försiktighet anbefalls, således: när ett klassiskt balettkompani väljer en helt ny riktning, vill det till att det finns en plan för framtiden, annars kan det gå illa. ”Men kvar finns en enastående musikartists generositet och inspiration och sätt att se nya möjligheter för den klassiska baletten. Prince visste att baletten kunde berätta många historier och han hjälpte den att hitta nya vägar,” skriver Sarah L. Kaufman i Washington Post.
Någon kris kan man inte påstå att Joffrey Ballet är inne i just nu. Med full fart framåt satsar kompaniet nu på en sprillans ny version – av Nötknäpparen! Visst, det kan låta lite dammigt men det visar sig att den omåttligt populära Christopher Wheeldon (nu i maj aktuell med sin version av Askungen på Stockholmsoperan) gör en version inspirerad av 1893 års Colombianska utställning. Den handlar om en fattig immigrantfamilj. Låter som något för vår tid, i sanning!

Nancy Westman
Se även Joffrey does Prince en pointe www.youtube.com/watch?v=BVpBgLc5gIo

Fler Nyheter

Annonser