Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 21 september 2020

Att drunkna i konventioner

2016-03-28

Fakta:

Namn: Maskeradbalen
Koreografi: Rörelseinstruktion: Alessandra De Angelis
Författare: Libretto: Antonio Somma efter Scribes och Aubers opera Gustav III eller Le bal masqué svensk text Erik Lindegren bearbetad av Sören Knutsson
Regissör: Leo Muscato
Musik: Giuseppe Verdi
Ensemble: Malmö Operakör, Malmö Operaorkester och Malmö Operas barnkör, scenografi: Federica Parolini kostymdesign: Silvia Aymonino
Plats: Malmö Opera
» http://www.malmoopera.se/

Hur länge till skall vi behöva leva med den romantiserade bilden av mordet på Gustav III, så som den framställs i Erik Lindegrens omarbetade version från 1958 av Maskeradbalen och som Malmöoperan
nu valt att sätta upp med ett italienskt scenkonstteam.
Kungen som vi vet genom en kupp gjorde sig själv till envåldshärskare, inte bara avskaffade de politiska partierna utan bröt
ned den berömda tryckfrihetsförordningen från 1766 som Sverige briljerade med och som man idag stolt firar
tvårhundrafemtioårsjubileum för. Censuren infördes samtidigt precis så som sker i många av världens länder idag.
Att behöva låsa sig fast i ett förlegat libretto där rollgestalternas fiktiva namn lämnats kvar och hela historien är berättad som en romantisk uppgörelse mellan Anckarström, vars hustru Amelia, man fantiserar kring som kungens älskarinna känns minst sagt beklämmande. I vilken tidsålder lever vi idag?
Librettot finns förvisso där men kan om man våga bearbeta detta för vår egen tid att bli till en spännande och angelägen skildring med nutidsförankring. En tacksam historia inte minst därför att det idag finns så gott om envåldshärskare.
Det enda lyckade med den här uppsättningen blev maskeradbalens slutscen som utspelar sig i en balsal på slottet. Förebilden är den franska Aubert / Scribes version av Gustav III som länge kom att överleva vid operamaskerader och i diverse festsammanhang. En given publikmagnet. I denna operaversion ingick även en lång rad
balettinslag, vilket var brukligt i den tidens så kallad grand opera. När kan vi äntligen få återse några av dem?
De vackra dräkterna i svart-vil tonskala och de sex dansande comedia del`arteinspirerade körsångerskorna i färgglada dräkter lyser upp scenrummet med sina lite spjuverlika hopp och vändningar medan en rad uppassare med luciakronor på huvudena bevakar det hela i fonden.
Den berömda dansvisans graciösa och vemodiga toner med en stråkkvintett som spelar en menuett med mazurkaliknande rytm innan
balen tar vid är denna uppsättnings absoluta hit.
En eloge till klädskaparen, Silvia Aymonino och en extra applåd för den lyckade rörelseframställningen.

visas på Malmöoperan t.o.m. den 7 juni
uppsättningenär ett samarbete mellan Malmö Opera och Teatro dell` Opera di Roma.

Ann Jonsson

Fler Recensioner

Annonser