Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Själfull rörelsepoesi i elektroakustisk skrud

2016-03-20

Fakta:

Namn: Weather och Sentinel
Koreografi: Lucy Guérin och Antony Hamilton
Musik: Oren Ambarchi samt Clark
Ensemble: Skånes Dansteater,
Plats: Skånes Dansteater, Malmö
» http://www.skanesdansteater.se

De båda australienska koreograferna Lucy Guérin och Antony Hamilton gästar Sverige för första gången med var sitt verk: Weather respektive Sentinel som de sätter upp med Skånes Dansteaters dansare.
Båda utforskar spänningsfältet mellan ljud och rörelse där det ihållande elektroakustiska sound-tracket skapar en slags immateriell drömbild.
Båda verken är visuellt starka performance som skapar magiska ögonblick bortom tid och rum.
I Weather där molnen hänger i tunga lager över scenen, i form av vita hopskrynklade plastpåsar, verkar dansarna med sin spännande expressiva rörelsevokabulär kämpa mot vädrets alla oväntade krafter.
Risken att gå under blir alltmer överhängande, molnen faller ned och sprids plötsligt över scengolvet. En av dansarna försöker krampaktigt dra sig undan som om hon ville agera som hela kompaniets räddare. Man bollar runt med molnen, föser undan dem genom flera roliga gemensamma golv- rörelsesekvenser. Små pikanta inslag är dansarnas blå handstickade tröjor som för oss tillbaks till mera jordnära breddgrader långt från de infernaliska ljudvågornas highspeed-värld.
En märklig upplevelse som också återfinns i det andra verket Sentinel. Här domineras scenbilden av en jättestor kubformad skulptur som hänger ned från taket och ständigt roterar runt.
Skulptören, Boris Tellegen, en tidigare graffitikonstnär har här omformat bokstäver och satt samman dem i nya former och reliefer. Med hjälp av en skicklig ljusdesign ges skulpturen känslan av en teknisk uppfinning där ett starkt rött ljus spottas ut med jämna mellanrum. Den långa skaran dansare bär grå fotsida dräkter med luvor som täcker deras ansikten.
Ryggarna är insvepta i kuddliknande påsar som påminner om ryggsäckar eller kimono. Lite som munkar som ömsom går, kravlar runt skulpturen, nästlar sig samman till små bylten eller kryper tätt tillsamman på golvet påminnande om maskar. Det enda vi ser är fingrarnas och fötternas unisona rörelser.
Genom det intensiva akustiska ljudlandskapet och den mörka scenbilden skapas en kuslig nästan animalisk känsla av ett tidsrum som verkar statt i förruttnelse.

Föreställningarna dansas på Skånes Dansteater till och med 16 april och kommer till Dansens Hus i Stockholm 22-23 mars
Karlskrona, Konserthusteatern 6 april samt till Växjö Konserthus 9 april

Ann Jonsson

Fler Recensioner

Annonser