Hoppa till sidans innehåll
Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 19 september 2024

Kroppen under lupp

2016-03-06

Fakta:

Namn: 7 Pleasures
Koreografi: Mette Ingvartsen
Regissör: Dramaturgi: Bojana Cvejic
Musik: Musik & Soundtrack: Peter Lenaerts, med musik af Will Guthrie
Ensemble: Medverkande: Sirah Foighel Brutmann, Johanna Chemnitz, Katja Dreyer, Elias Girod, Bruno Freire, Dolores Hulan, Ligia Lewis, Danny Neyman, Norbert Pape, Pontus Pettersson, Hagar Tenenbaum og Mette Ingvartsen
Plats: Dansehallerne, Carlsberg, Köpenhamn
» http://www.dansehallerne.dk/

Det är ovanligt med en åldersgräns på 16 år vid en dansföreställning, men så är det beträffande Mette Ingvartsens performance 7 Pleasures. Förutom att det väcker många kommentarer och skapar god PR är faktiskt denna åldersbegränsning svår att förstå år 2016. Visserligen finns det nakna människor med på scenen och ute i publiken, men det finns inget pornografiskt i 7 Pleasures, som snarare handlar om forskning än om erotisk underhållning. Verket undersöker alla slags former av lust som kan hänföras till kroppen. Trots nakenheten är könsgränserna upphävda, och de tolv performers som ingår i verket är av mångskiftande kroppskonstitutioner.
7 Pleasures står i motsatsförhållande till kristendomens 7 dödssynder. I Mette Ingvartsens laboratorium är alla former av begär och kroppsliga njutningar tillåtna.
När föreställningen börjar sitter de tolv medverkande anonymt i stolsraderna bland publiken, men när de börjar ta av sig alla kläder, blir det påtagligt vem som är vem. När människan strax intill tar av sig kläderna och blottar genitalierna rakt i synen på grannen upphävs gränserna mellan det privata och det offentliga rummet på ett väldigt konkret vis. Helnakna intar de medverkande scenen, som är inredd som ett vardagsrum i ett trendigt heminredningsreportage.
I ena hörnet av vardagsrummet lägger de sig ner i en enda röra och blir snart till en ström av kroppar som i slowmotion rullar genom rummets interiör och raserar den perfekta inredningen. Det är ett möte mellan natur och kultur, där naturen tycks utgöra den starkaste kraften och tar överhanden.
I den långsamt flytande människofloden avslöjas varje enskild kroppsdel, ja till och med varenda hudveck på kroppen. Det är inga perfekta kroppar av det slag som vi annars brukar få se i photoshoppade reklambilder och medier. Nej, det är helt vanliga, genomsnittliga kroppar, som man kan känna igen sig själv i och därför identifiera sig med. Det är en originell början på verket som sedan fortsätter med att alla reser sig upp och till bullrande trumrytmer skakar sina kroppar i en kollektiv, extatisk och orgastisk njutning. Det är en fascinerende skakning, som verkar skapa elektricitet och får rummets lampor att lysa.
Men efter detta utvecklar sig 7 Pleasures mot att bli en slags omständlig forskning med långdragna laboratorieförsök snarare än en performance med tillhörande beskådande publik. Man jämför varandras koppar, eller sin egen i rummets interiör. Men det blir till en alltför utdragen och vegeterande undersökning. När de medverkande till slut står som grymtande och snyftande djur och stirrar ut mot publiken är frågan om vi fortfarande kan identifiera oss med dem, på samma sätt som vi kunde i början av verket, eller om det hela har blivit lite för teoretiskt, nördigt och internt.
Mette Ingvartsen är från Århus och började sin dansarkarriär i Juniorkompaniet under ledning av den svenska koreografen Marie Brolin Tani. Senare utbildade hon sig i Holland och Belgien och är nu bosatt i Bryssel. Hon har tidigare gästspelat på Dansehallerne med verket The Artificial Nature Project, där hon omskolade dansarna till scenarbetare som fick skovla stora lass med konfetti. Och när hon senast var på besök i hemlandet, var det med soloverket 69 positions, som med historiskt perspektiv utforskade sexualitet och nakenhet. Det var det första verket i en cykel av verk med namnet The Red Pieces, och 7 Pleasures är det andra verket i samma cykel.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser