Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Den renande elden

2016-01-19

Fakta:

Namn: Stravinskijs Ildfuglen
Koreografi: Tim Rushton
Regissör: Martin Tulinius
Musik: Stravinskij,
Ensemble: Dansk Danseteater, Copenhagen Phil, dirigent Stefan Asbury.
Plats: Republique, Köpenhamn spelas till och med 23 januari.
» http://www.republique.dk

Stravinskijs Ildfuglen (Stravinskijs Elfågeln) med Dansk Danseteater och Copenhagen Phil live på Republique är ett ytterst glädjande samarbetsprojekt.
Det är ett vackert, modigt och storstilat samarbetsprojekt Dansk Danseteater, Copenhagen Phil och teatern Republique har genomfört i och med den nya föreställningen Stravinskijs Ildfuglen. Det är en modern tolkning av sagobaletten Eldfågeln där nio dansare från Dansk Danseteater ger sig hän i helt nya steg skapade av Tim Rushton till Stravinskijs fortrollande balettmusik från 1910, som spelas live av Copenhagen Phils 70 musiker längst bak på Republiques stora scen under ledning av dirigenten Stefan Asbury.
Precis som när Dansk Danseteater och Copenhagen Phil för tre år seden samarbetade om Le Sacre du Printemps (Våroffer), inkluderar Stravinskijs Ildfuglen en upptakt, innan dansen kommer igång på riktigt. I den 30 minutter långa första delen möter vi Stravinskij, som i skådespelaren Jens Jørn Spottags glimrande gestaltning på en både underhållande och informativt sätt ställer Eldfågeln i historiskt perspektiv, dock med med stor tonvikt på just Le Sacre du Printemps.
Regissören Martin Tulinius har skrivit texten med fina citat av baletthistorikern Erik Aschengreen och Stravinskij själv. Men i videoindslagen, som visar på den tid, Stravinskij själv levde i saknar man man bilder av Les Ballets Russes, impressarion Djagilev samt den ursprungliga versionen av Eldfågeln och Våroffer, från vilken Spottag imiterar nägra karakteristiska rörelser.
I gengäld är det vacker när Martin Tulinius och Mikal Bings videoprojektioner låter noter regna ner över kompositören och verkligt vacker är själva sagans videodesign med trädlandskap och flammande eld projicerat på Johan Kølkjærs mobila skärmväggar.
Det är just uppe på en av dessa skärmar som den kraftfulla och sexiga Eldfågeln alias Elena Martinez Ibar dyker upp som en slags Fågel Fenix iförd modern svart outfit med nitbälte. I likhet med att det undertryckta folket i tyrannens rike kan hon akrobatiskt och smidigt hänga och sno sig kring pinnar som sticker ut från väggarna och mycket fin är duon i det sensuella mötet mellan Eldfågeln och den vitklädda unge mannen Joe George.
Allesandro Sousa Pereira gör en stark tolkning som Tyrannen med stora och mäktiga rörelser. Lucia Pasquini är vacker och expressiv som den unga förälskade flickan med det flammande håret, som i likhet med de andra undertryckta kommer att befrias ur tyrannens våld. För i denna moderna version av Eldfågeln är det lite överraskande nog kärleken, friheten och det goda som segrar precis som i sagan, medan tyrannens rike störtas.
Tim Rushton har vinnlagt sig om att skapa en välfungerande koreografi till det mästerliga och utmanande partituret. Även om det inte är optimalt för symfoniorkestern att sitta längst bak på scenen klingar Stravinskijs färgstarka musik överraskande väl i Republiques teaterrum.
Dramaturgiskt framstår föreställningens två delar som lite väl starkt separerade och den första delen känns alltför lång men som helhetsupplevelse är Stravinskijs Ildfuglen ett lyckat tvärkonstnärligt samarbete och det är ovanligt glädjande att få se modern dans framföras till levande orkestermusik.

Ildfugeln går på Danmarksturne till
Januar
25. Fredericia
26. Nyk. Falster
27. Slagelse
28. Roskilde
29. Roskilde (skole)
Februar
02. Aabenraa
03. Kolding
04. Sønderborg
05. Herning
09. Husum,Tyskland
10. Viborg
11. Aarhus
12. Aarhus
17. Hillerød
19. Rønne
23. Esbjerg
24. Haderslev
25. Vejle
26. Birkerød

Marts
03. Hjørring
04. Frederikshavn
09. Ballerup
10. Vordingborg
14. Stevns
15. Helsingør
16. Rødovre
17. Næstved
31. Odense
April
01. Odense

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser