Kritik mot en kulturkanon

Fakta:

Namn: Dans2Go. Utdrag ur Svanesøen och In Life & Love & So On
Koreografi: Nikolaj Hübbe & Silja Schandorff efter Petipa/Ivanov ///// Tilman O’Donnell
Ensemble: Den Kongelige Ballet och Corpus. Det Kongelige Kapel,
Plats: Det Kongelige Teater Gamle Scene.

Dans2Go visar på koreografikonstens mångfald med utdrag ur Svanesøen (Svansjön) och en ny kulturpolitisk kreation av Tilman O’Donnell.
Den Kongelige Ballet presenterar nu för sjätte gången succé-konceptet, Dans2Go på Gamle Scene, där publiken till ett enhetligt pris (i år 245 danska kronor.) får uppleva balettkonstens mångfald. Med den vita akten från Svansjöns första del efterföljt av ett helt nytt filosofiskt och kulturpolitiskt pratat verk av den amerikansk-tyske koreografenTilman O’Donnell kan man lugnt säga, att den nya upplagan av Dans2Go visar på vilken enorm spännvidd koreografi kan ha.
Klassisk tåspetsdans i all sin prydo inleder aftonen med det omkring 40 minuter långa utdraget ur Nikolaj Hübbes och Silja Schandorffs nya version av Svanesøen koreograferad efter Petipa/Ivanov. Ett utdrag, som fungerar fantastiskt väl som ett självständigt inslag, men rent platsmässigt blir lite inklämt på Gamle Scene.
Precis som till fjolårets premiär på Operaen på Holmen fick man uppleva J’aime Crandall som en teknisk säker Odette, flankerad av 28 vita tutuklädda svanar och nu med Jonathan Chmelensky som en elegant och högt hoppande prins vid sin sida.
Det är tack vare Corpus (Den Kongelige Ballets experimenterande kompani i kompaniet), som publiken nu kan få se den unga begåvade Tilman O’Donnells verk. Han har bland annat varit dansare hos William Forsythe. I sin nya kreation In Life & Love & So On tar O’Donnell sin utgångspunkt i föreläsningen From Logic to Anthropology av den franska filosof Alain Badiou, som vi både får höra och se en glimt av på film. Det är nämligen hans texter som ingår i dansarnas talkör.
På samma sätt som i den franska koreografen Maugy Marins mästerliga verk Ha! Ha! från 2006 sitter dansarna i In Life & Love & So On bakom notställ och liknar en orkester. Men hos O’Donnell sitter de 29 joggingklädda dansarna inte på scenen, utan i själva orkesterdiket, som är tillfälligt upphöjt. Framför dem står O’Donnell själv och dirigerar tal, ljud och kroppsrörelser i det stramt strukturerade verket som bär undertiteln En koreografisk koncert.
Brinnande aktuellt kommer dansarna med frustrerande konstateranden om Det Kongelige Teaters många byggnades och de varslade besparingarna, och elegant blir Badious idéer om negation och möjligheten av att för att tänka annorlunda och bryta regler till en humoristisk kritik av Danmarks kulturkanon från 2006.
Balettkännarna kan både i scenografin och i Mikkel Ploughs fina gitarrspel live på scenen känna igen brottstycken ur de kanoniserade baletterna Sylfiden, Enetime och Etudes. På det hela taget är In Life & Love & So On ett väl uttänkt och formulerat verk, men det kanske inte är det bäst ägnade att locka nya kunder till butiken, vilket ju är en del av syftet med Dans2Go.

Spelas till och med 1 december.

Vibeke Wern

Fler Recensioner