Danstidningen 5/2015 – ett cirkusnummer!
Välkommen till Danstidningens cirkusnummer som utkommer den 23 oktober. I höst turnerar Cirkus Cirkör i Norge med sin föreställning Underart om ett olycksfall under pågående föreställning. En föreställning om en föreställning för tio år sedan som gick snett.
Han som råkade illa ut är numera cirkusregissör, men den som agerar alter ego, utför ett annat slags riskfyllt nummer än det som ursprungligen ledde till olyckan. Alexander Dam som själv balanserar på toppen av två höga plankor beskriver sina motstridiga känslor inför varje föreställning.
Cirkusartisters risktagande står i fokus för cirkusprofessor John-Paul Zaccarinis avhandling om cirkoanalysis, han berättar om sin avhandling och vidare forskning i korsfältet mellan psykoanalys och cirkus.
Trolleri i ständig utveckling influerat av dans och cirkus och många andra konstarter har fått titeln magie nouvelle. Axel Adlercreutz berättar om arbetet med en föreställning inspirerad av grekisk mytologi, barockt trompe-l’oeil- måleri och surrealister som René Magritte.
Spännande föreställningar får oss att skärpa sinnena, men vad går egentligen att berätta i exempelvis cirkusföreställningar. Den amerikanska cirkusskribenten Jay Handelman imponerades av hur Cirkus Cirkörs 20-årsjubileumsföreställning Borders får alla nyhetsbilder vi har haft på näthinnan av migranter som flyr krig och katastrofer att ta form.
Är det konstnärliga eller kommersiella hänsyn som fått också Nasjonalbaletten i Oslo att sälla sig till raden av kompanier som dansar Kenneth MacMillans Manon, frågar sig Alexander Meinertz? Trots en tvivelaktig tolkning av den litterära förlagan och dålig konstnärlig form har Manon blivit ett klassiskt exempel på en internationell franchise.
Bolsjojbaletten har fått ett nytt verk på repertoaren, Vår tids hjälte, efter en roman av Michail Lermontov. Librettisten och regissören Kirill Serebrennikov är en av Rysslands hetaste regissörer, med ständiga överraskningar från sin teater Gogol Center. Kompositören Ilja Demutskij har tidigare skrivit musik till en av Pussy Riot-flickornas försvarstal.Koreografen Jurij Possochov är annars knuten till Los Angeles Ballet och har alltså återvänt till fosterlandet för denna skapelse.