Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

En djupdykning i Svansjön

2015-09-30

Vad betyder egentligen Svansjön idag? Varför lockar denna romantiska balettklassiker så många?
Kanske kommer man svaret på spåren på Dansmuseets nya specialutställning kallad Svansjön – baletternas balett, från ägg till premiär med vernissage den 1 oktober.
Svansjön lockar inte bara publiken till ständigt nya uppsättningar som så nära som möjligt följer balettmästarna Petipa och Ivanov. Många koreografer kläcker nya idéer och sätter nytt svall i den klassiska tårdränkta sjön. Den Norske Operaen har fått en helt egen Svansjö signerad Alexander Ekman A Swan Lake, med riktigt vatten på scenen och elektroakustiskt bearbetad Tjajkovskimusik. Den Kongelige Ballet har också nyligen vågat sig på en nytolkning av Svanesøen signerad Nilkolaj Hübbe och Silja Schandorff, (Se vidare Danstidningen 3/2015).
Den mest sensationella version som på sistone uppnått världsrykte är sydafrikanska Dada Masilos queerinspirerade Swan Lake.
En tolkning som numera kan sägas vara en klassiker bland moderna dansverk är Mats Eks Svansjön från 1987 i Marie Louise Ekmans Scenografi. Den gången gjordes sensation med både manliga och kvinnliga svanar. Mats Eks Svansjön har lägligt nypremiär Med Kungliga Baletten på Operan i Stockholm den 23 oktober. Tidigare har Kungliga Baletten framhärdat med en klassisk sovjetisk version signerad Nathalie Conus, med ett positivt slut där både prins och svanprinsessa överlever och går mot lyckans land tillsammans likt en gammal Hollywoodfilm. Det är fortfarande en mycket vanlig tolkning av Svansjön i ryska kompanier och handlar om att man i det gamla Sovjetunionen gärna ville visa publiken positiv och uppbygglig konst.
Utställningen om Svansjön på Dansmuseet kommer inte bara lägligt inför premiären av Mats Eks Svansjön, Dansens Hus har den 9 december nypremiär på Fredrik Benke Rydmans Svansjön, även den med bearbetad Tjajkovskijmusik och med många andra musikinslag.
Koreografen John Neumeier har istället tagit fasta på illusionen om Svansjön i sin Illusionen wie Schwanensee, medan Mathew Barney tar fram det aggressivt maskulina i sin tolkning, berättar Dansmuseets chef Erik Näslund, som menar att svanen står för en tvetydig grace.
Erik Näslund står själv för utställningens innehåll och han har tagit hjälp av fotografen Carl Thorborg för den estetiska utformningen.
– Utställningen visualiserar olika nerslag på svantema i konst och mytologi, berättar Erik Näslund, som inte bara utlovar möjligheter till att få se många olika versioner av Svansjön på film och dräkter från Kungliga Operan. Utställningsbesökaren kommer också att få chans att delta i en svananimation, som man får gå och in och med egna rörelser påverka en interaktivt…
Det ska även bli möjligheter att då och då få se koreografen Åsa Unander Scharins robotsvan Robocygne röra på sig.

Se vidare www.dansmuseet.se

Fler Nyheter

Annonser