Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 01 oktober 2020

En hyllning till ett fall

2015-09-13

Fakta:

Namn: Underart
Regissör: Olle Strandberg
Plats: Østre Gasværk, Köpenhamn
» http://www.cirkor.se

Svenska Cirkus Cirkör gästar Østre Gasværk med Olle Strandbergs både poetiska, allvarliga och humoristiska Underart.
”Cirkus handlar om at ta chanser,” säger en av artisterna i Cirkus Cirkörs föreställning Underart. Men att ta chanser går självklart hand i hand med att riskera att misslyckas med något.
Det är nu tio år sedan Cirkus Cirkör-akrobaten Olle Strandberg föll fyra meter och bröt nacken, när en tredubbel saltomortal gick fel i Katrine Wiedemanns fantastiska prisbelönade föreställning Havfruen på Dansens Hus i Stockholm. Det är mot den bakgrunden Olle Strandberg har skapat Underart, som inte handlar om själva olyckan, men visar på vägen tillbaka till ett nytt liv, det nödvändiga i att ta chanser och beroendet av ett tillitsfullt förhållande till medaktörerna.
Den både poetiska och humoristiska föreställningen har inget glamoröst över sig, men de medverkande bjuder stundtals på virtuosa utmaningar i en återhållsam stil, som snarare påminner om en träningsstudio än en cirkusarena. Tillsammans med sin lilla fina kaffekopp visar den härliga muskulöse finske jonglören och akrobaten, Matias Salmenaho, redan från början på livets tillkortakommanden.
Med på scenen är musikduon Ripple & Murmur, som skapar en fin stämning med sitt ackompanjemang till den totalt fem cirkusartisterna med både ackompanjerande rytmer och känslig sång. Särskilt imponerande är bland annat ett balansnummer där streetdanseren Alexander Dam under ett helt sångnummer bara står och balanserar rätt upp och ner på toppen av två höga lodräta plankor som som en bild både på uthållighet och det tålamod för att återvinna balansen i livet.
Ett nummer där han dansar med ostyriga lemmar är lustigt, det är som om han fullständigt har förlorat kontrollen över armar och ben, och hans duo med den vackra dansakrobaten, Methinee Wongtrakoon, där hans kropp ska lära sig att gå, är mycket fint. Det är som om de två artisterna i det närmaste smälter samman till en gemensam kropp.
Rigtigt fint och skojigt är också den snabba Methinee Wongtrakoons lekande duo med den stora Matias Salmenaho, där de bägge två i skift släpar runt på varandra.
Den lilla livliga Iris Pelz är tilsammans med den långe Christopher Schlunk ett virtuost akrobatpar, och hon blir behändigt kastad, gör handstående och saltomortaler eller hoppar lätt och akrobatiskt från den ena manliga artisten till den andre. På det hela taget är ”Underart” mycket baserad på akrobatik och flera nummer blir lite för långa och enformiga. I gengäld har föreställningen sin styrka i de mer stillsamma momenten som ger plats för eftertanke.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser