Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Besatt av erotiskt begär

2015-08-30

Fakta:

Namn: Sommerballet 2015, Lolita
Koreografi: Cathy Marston
Plats: Bellevue Teatret, Klampenborg, köpenhamn

Alexander Kølpins Sommerballet firar 25-års jubileum med ett drömlag dansare i helaftonsbaletten Lolita på Bellevue Teatret i Klampenborg.
Vladimir Nabokovs berömda och beryktade roman Lolita har sedan den kom ut år 1955 lästs med många slags ögon. År 2011 utgavs den i dansk nyöversättning, och kanske är berättelsen om den medelålders pedofilen och manipulerande akademikern, Humbert Humbert, och hans besatthet i sin i början av berättelsen endast 12-åriga styvdotter mer kontroversiell idag än någonsin.
Det är modigt av Kølpin att han firar Sommerballettens 25-års-jubileum med att presentera en helaftonsbalett om denna berömda och problematiska klassiker. Den väl valda koreografen är brittiska Cathy Marston, som för två år sedan skapade den framgångsrika enakts baletten Elefantmannen till Sommerballetten. Och nu har Cathy Marston lyckats att skapa ett förenklat, men mycket övertygande tvåakts dansdrama om den mångfacetterade romanen Lolita.
Ett viktigt grepp är att Humbert Humbert – vars namn enbart i sig avslöjar en splittrad själ – er personifierad av två olika olika manliga dansare, som ömsom står för skuld och samvete. Som den skyldige, handlingskraftige förföraren övertygar franske er Gildas Diquero med sin dynamiska dans och sitt farliga sätt att närma sig Lolita, som slutar med övergrepp. Och den före detta solodansaren Mads Blangstrup lyckas väl personifiera den mer tvekande och reflekterande samvetsömme karaktären.
Det är dessa två evigt kämpande sidor av Humbert Humbert, som i början av baletten sitter med ryggen mot publiken och kurar ihop sig innan föreställningen sätter igång. Lyckligtvis avstår hon från romanens mordhistoria.
Vi ser hur Humbert Humbert gifter sig med Lolitas mor – en elegant Deidre Champman i tåspetsskor – bara för att komma tätare inpå Lolita, som gestaltad av Den Kongelige Ballets unga solist Ida Praetorius både är väldansande och ytterst charmerande. I början ganska oskyldigt flörtande i sin viga lekande dans i mjuka skor. Men också när hon blir äldre och festar med jämnåriga är hon med av en småflörtig tonåring än eb brådmogen erotiserad flickkvinna och balletten blir temat till trots aldrig slipprig. De ögonblick när sorgen speglas i Lolitas ansikte är starka.
Jesper Mechlenburgs effektfulla och vid många gånger skräckfyllda musik är en viktig del av berättelsen, och han får fatt i 50-talsstämningen genom att musikaliska citat av The Chordettes’ Lollipop.
Helle Damgårds flotta men även förskräckliga scenografi med möbler ner från taket i rep visar ett hem under upplösning, men ger associationer även till Lolita som på samma vis som möblerna blir behandlad och utnyttjad som ett objekt.
Med enbart en bilratt och en bilruta följer vi med Lolita och Humbert Humbert på deras roadtrip, innan Lolita i andra akten lyckas frigöra sig, blir gift och gravid medan Humbert Humbert tar itu med sin skuld???
Koreografiskt kan man stundtals sakna en med utvecklad stegvariation i baletten, men Lolita är som helhet ett lyckat dansdrama med ett riktigt drömteam av dansare.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser