Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 30 september 2020

Poesi, kärlek och frustrationer

2015-08-30

Fakta:

Koreografi: Tim Rushton m fl
Ensemble: Dansk Danseteater och internationella gäster
Plats: Københavns Politigård,
» http://www.danskdanseteater.dk/forestillinger/copenhagen-summer-dance-2014

Dansk Danseteater och internationella gäster visar ett fint och allsidigt program på Copenhagen Summer Dance i Politigården – till och med helt gratis.
Det är inte bara en visuellt fortrollande upplevelse att sitta inne i Politigårdens cirkelrunda pelargård och uppleva Copenhagen Summer Dance med den vackra sommarhimlen över scenen. Akustiskt sett är Politigården också ett magiskt rum. Det fick man uppleva under den 11:e upplagan av Copenhagen Summer Dance, där Tim Rushton och Dansk Danseteater gjorde ett scoop och fick den fascinerende dansk-spanska flamencodansaren, Selene Muñoz, som gästartist.
Varje knäppning med fingrarna eller trumslag mot kroppen gav klockrent svar i rummet, när Selene Muñoz gick i rytmisk dialog med den framstående svenska percussionisten Stephan Jarl i duetten Wild Blooms, där Muñoz gör sin entré iförd hatt med flor och blodröd klänning med blomsterprytt släp.
Elegant och effektfullt gör hon bruk av sin kostymering i sin uppfinningsrika dans, i likhet med vad hon även gör i duetten, Eye of Night, där små ryggbjällror på det svarta tyget i hennes kostym skvallrar om ryggradens smidighet, alltmedan en stor ljus trumma symboliserar dansens mån-tema.
Mer dystert börjar den bosniske koreografen Edhem Jesenkovics sin duo Tabu, där koreografen själv och norska Merete Hersvik med ansiktena dolda bakom fäktmasker gestaltar två alienerade individers bland annat sexuella frustrationer med ett stramt och distinkt rörelsespråk.
Andra slags aggressioner står på spel i Lotte Sighs duo Dancing with Anger, där koreografen kanske har hämtat inspiration av Politigårdens mörkare sidor. Med knutna nävar, akrobatiska lyft och viga vridningar och vändningar visar Jonathan Chmelensky och Eliabe D’Abadia från Den Kongelige Ballet i sin effektiva dansanta kamp den vrede, en människa kan tvingas bära med sig genom hela livet.
Dansk Danseteaters 11 dansere gör sin entré tillsammans med två dansare från koreografen Idan Sharabis israeliska kompani i samarbetsprojektet Rak Tamid again. Karakteristiskt för den israelisk stjärnkoreografen får vi uppleva ett ytterst komplicerat och flexibelt modernt rörelsespråk till klassiska toner. Ett kort, fint och musikaliskt inslag.
Tim Rushton, som just har fått fortsatt förtroende att leda Dansk Danseteater vidare till juli 2020, deltar självklart även som koreograf. Från hans Black Diamond från 2014 får vi se verkets väl utvalda klimax: En finurlig duo med två ansiktslösa robotliknande individer i heldräkter (Elena Martinez Ibar och Jernej Bizak), som likt dockor bärs in och ut från scenen. Ett brottstycke ur Tim Rushtons kommandestora koreografi till Dansk Danseteater, Stravinskijs Eldfågeln, gör sig knappast särskilt väl på utomhusscenen, men ger ett tydlig bild av en ny modern tolkning med dansarna i tätt samspel med Martin Tulinius’ och Mikal Bings videoscenografi. Till premiären i januari kan man glädja sig åt att Copenhagen Phil spelar live till dansen.
I gengäld fungerar desto finare ett charmerende pas de deux ur Tim Rushtons nya kreation Accordion Stories, dansat av Heather Dunn och Carlos Garcia från Tivoli Ballet Teater. En god apptitretare inför verket, som kan ses i sin helhet på Pantomimeteatret i Köpehamns Tivoli

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser