Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 24 september 2020

En dans som förändrar världen

2015-07-09

Fakta:

Namn: C Me
Koreografi: Caroline Bowditch & Melody Putu
Musik: Gert Ostergaard
Ensemble: Skånes Dansteater med dansarna: Megala Axelsson, Isa Eklund Berglöw, Mahmoud Fakhro, Eva Henriksson, Samantha Jennings-Morris, Carmen Kraus, Marie Lander, Rebecca Lind, Frida Lovén, Madeleine Månsson, Mulle Negash, Matilda Nilsson, Peder Nilsson, Melody Putu
Plats: Sommarscen i Malmö, Föreställningen visades utomhus runtom i Malmö, från Konsthallstorget till Pildammsteatern, denna recension är från Pildammsteatern
» http://www.skanesdansteater.se/dialog/forestallningen-c-me/

Plötsligt tar han ett språng och flyger som en fjäril över huvudet på den sittande kvinnan. Det skulle kunna vara en scen ur en actionfilm från Hollywood, men det är inte Bruce Willis i luften utan Melody Putu, legendarisk dansare och koreograf vid Skånes Dansteater som gör detta kraftfulla krumsprång uppåt-framåt, i föreställningen
i C Me.
Den visas på utomhusscen under bar himmel där dansare med och utan funktionsnedsättningar möts i ett unikt samarbete mellan Skånes Dansteater, Teater Teamus, Kulturcentrum Skåne och Aktiva tjejer. Språnget i början av föreställningen skulle kunna ses som början på en dialektisk process, hur människan kan/ inte kan röra sin kropp, han kan göra ett hopp över huvudet på en kvinna – hon sitter i rullstol.Den fysiskt-psykiska dialog som C Me drar igång blir till en livfull diskussion som pågår under C Me och lämnar spår efter sig. Duetten mellan kvinnan i rullstol och mannen tar oväntade vändningar, till slut lyfter han rullstolen och dansar med henne i en svindlande vals, runt, runt – en av föreställningens vackraste, mest minnesvärda scener.
C Me möts dansare med och utan funktionshinder i solo , duett, trio och hela ensemblen, ibland öga mot öga i två olika lag, som byter plats med varandra, blir som en fresk av ständigt förändrade positioner och rörelsemönster med stor dynamisk intensitet, förvandlas ibland till en enda stor kropp full av lustfylld energi. Ändå är det de enskilda mötena, duetterna/trio etc som ger starkast intryck. Ansikte mot ansikte, starka ben som kan göra piruetter – gentemot trötta ben sittande i rullstol – båda parter med samma psykiska styrka och kraftfulla position på scenen inför en publik i alla åldrar, starkt berörda av denna föreställning.
Trots att Skånes Dansteater arbetat flera år med Dansfunk känns det som om man med C Me tagit viktiga steg framåt med att låta dansare med och utan funktionshinder med stolthet ta plats på scen. Som tyske dramatikern Schiller sagt: teaterscenen är den enda plats där man kan förändra världen, utan att någon kommer till skada.

Ett utdrag ur C Me visas i samband med Dansfunk 2.0 den 24 september se www.skanesdansteater.se/forestallningar/festivalforestallning-dansfunk-20/

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser