Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 22 oktober 2020

Nini Theilade barnstjärna och världsberömd dansare har firat 100-årskalas

2015-06-16

Dansaren, koreografen och pedagogen Nini Theilade fyllde igår den 15 juni 100 år och kan se tillbaka på ett händelserikt liv och en omfattande internationell karriär. Vibeke Wern har pratat med Nini Theilade under födelsedagsfirandet i Hesselager på Fyn där födelsedagsbarnet hyllades av bortåt 150 gäster.

Nini Theilades fantastiska levnadshistoria hör till dem, där verkligheten överträffar fantasin. Från att hon var 14 år dansde hon solo för utsålda hus över hela Europa och USA. Som 21-åring iscensatte hon sina egna baletter på Det Kongelige Teater. Hon blev enrollerad av den berömde tyske teaterregissören Max Reinhardt, spelade in film i Hollywood och blev ballerina hos det berömda Ballet Russe de Monte Carlo.
Men det hade sitt pris att bli barnstjärna och världsberömd dansare, och det händelserika livet innehöll många dramer inte minst i förhållande till hennes alltför dominanta mor.
”Det är svår att skilja dansen från livet och det är svårt att säga vad som har varit de stora höjdpunkterna i mitt liv, men just nu tycker jag att det känns väldigt märkligt att tänka på att det var 100 år sedan jag föddes, säger Nini Theilade eftertänksamt.
Sedan 1990 har hon bott på Fyn, där hon tills för två år sedan undervisade på Idrottsskolorna i Oure. Under en lång rad år undervisade hon också på Odense Teaters elevskole. Även om hon nu har flyttat till ett vårdboende i Hesselager, arbetar hon fortsatt då och då som entusiasmerande coach för de unga dansstudenterna på skolorna i Oure.
Men det hela började på Java, där Nini Theilade bodde de första tio åren av sitt liv tillsammans med sin danske far och holländsk-indonesiska mor.
”Jag föddes medan min mor opererades för blindtarmsinflammation. De kallade kirurgen för slaktaren, för oavsett vad man led av, tog han bort blindtarmen. Mor blev mycket sjuk, och de trodde inte att jag skulle klara mig. Så jag stoppades bara undan i en korg,” säger Nini Theilade och härmar inlevelsefullt en liten gnyende bebis.
”Far hörde mig och upptäckte att jag fortfarande var vid liv. Mor kunde inte amma mig, så jag fick mjölk från en indonesisk kvinna. Mjölk som mjölk. Jag ville leva, och den starka viljan har jag haft genom hela livet.”
Redan som 5-åring bevittnade Nini Theilade sin mors första självmordsförsök och det gjorde lilla Nini stum under en tid. Men när modern, som var utbildad i Dalcroze-rytmik (ett musikaliskt rörelsesystem), året därefter började undervisa europeiska flickor i dans, kom Nini med i laget.
”Det var där, min dansarkarriär började. När jag dansade, fick jag kontakt med glädjen. Så har det alltid varit för mig. Det har också varit väldigt glädjande att få arbeta med ungdomarna på Oure. Dansen och rörelserna finns fortfarande kvar här inne i min gamla kropp.”
Vid flera tillfällen medan Nini Theilade sitter i sin länstol och berättar, visar hon graciöst armgester ur de verk hon talar om, samtidigt som hon mynnar musiken.
”Under årens lopp utvecklade jag min egen dansstil, där jag blandade både klassiskt, modernt och javanesiskt – ja allt, som jag hade upplevt.”

Även om hennes talang var odiskutabel, kom Nini Theilade inte in på Det Kongelige Teaters balletskole, när familien bosatte sig i Köpenhamn 1925. Fötterna och anklarna var för spinkiga. Men hon fick privat balettundervisning, precis som när familjen flyttade vidare till Paris, för att hon skulle kunna bli undervisad av de stora ryska balettstjärnorna i exil.
”Av Madame Ergova och Nadia Burosova, som gav mig så många privattimmar, lärde jag mig disciplin. En teatermänniska måste ju ha disciplin: Disciplin, disciplin, disciplin,” säger det 100-åriga födelsedagsbarnet, som endast 14 år gammal var färdig för sin debut med ett soloprogram med egna koreografier. Kostymerna var designade av dramatikern Kjeld Abell, som var vän till familjen, och snart blev Børge Rosenbaum, senare känd som Victor Borge, hennes pianist.
”Folk undrade över att jag kunde ge uttryck för så många känslor redan i den åldern. Men det var ju hela mitt förträngda känsloliv som kom till uttryck. Så var det alltid för mig, självklart utan att jag var medveten om detta.”
Livet som barnstjärna var helt utan vänner, och hon hölls nere i ett infantilt stadium av sin mor. En moder som led av en sexualskräck när det gällde den egna dottern, men som under ett par månaders tid rymde iväg med Nini Theilades första stora kärlek och förlovade, dirigenten Michael Scott.
”Vi pratade aldrig om det. Även om jag var helt förtvivlad, dansade jag vidare i London, dit min far kom med mig. När man står på scenen, blir man en annan människa. Man transformerer sig till något annat, också mentalt. Min Mor var inte lätt att tas med, men hon var ju också klok och fantastisk på många sätt.”

Det var även i London som Nini Theilade som 19-åring debuterade som egen balettkoreograf med helaftonsbaletten Psyche, där de stora engelska balettikonerna, Frederick Ashton och Anthony Tuder, var med.
År 1936 bjöd Harald Lander in henne för att sätta upp Psyche på Det Kongelige Teater, där hon tidigere hade dansat solo för fulla hus. Nu fick hon ta emot Kong Christian X:s Förtjänstmedlj, och två år därefter kom hon tillbaka med den symfoniska baletten Cirklen till Tjajkovskijs sjätte symfoni.
Dessförinnan hade hon träffat Max Reinhardt, som hon dansade hos i Berlin och följde med till Hollywood, där hon både gjorde koreografi och dansade förstealv i hans berömda filmversion av En midsommarnattsdröm från 1935.
”Varje morgon klockan fem åkte jag med mor till studion, där sminkösen stod beredd. Jag skulle ha tunna fiskfjäll klistrade på huvudet innan tagningarna började. Jag lärde mig väldigt mycket om teater av Reinhardt och alla hans skådespelare.”
Men även om Nini Theilade både iscensatte och dansade mycket under den här tiden, drömde hon om att få vara med i ett balettkompani.
”Min riktigt stora dröm var att få dansa med Ballet Russe. Jag var på turné i Amerika och satt i badkaret, när mor kom in med ett telegram från Massine (kompaniets konstnärliga ledare, red.), som bad mig att komma till Monte Carlo,” siger Nini Theilade med ett stort leende.
I Ballet Russe de Monte Carlo skapade Léonide Massine en rad roller direkt för den expressiva Nini Theilade. Hon var bland annat Venus i hans Bacchanale med scenografi av Salvador Dali, och hun dansade tillsammans med Massine själv i hans ballet St. Francis.
När Andra världskriget bryter ut reser kompaniet till New York. Modern är för sjuk för att kunna följa med, och för första gången i sitt liv står Nini Theilade på egna ben.
På turné i Sydamerika möter hon en 25 år äldre affärsman, som hon gifter sig med och slutar därmed att dansa i Ballet Russe.
”Det var i Brasilien, jag började undervisa och födde min dotter, Joan. Jag hade för övrigt aldrig drömt om att jag skulle få barn.”
Senare får hon sonen Peter, och under några år reser familjen runt mellan Brasilien och Portugal, innan Nini Theilade år 1950 återvänder till dansen och kommer hem och skapar nya verk för Den Kongelige Ballet.
Efter sin skilsmässa bosätter hon sig i Danmark och gör under 1960-talet några av de första tv-baletterna bland andra Græsstrået till elektronmusik av pionjären Else Marie Pade.
Tillsammans med sin andra man, Arne Buchter-Larsen, startar hon år 1970 en balettskola på Thurø i Danmark och senare Académie de Ballet Nini Theilade i Lyon i Frankrike, som fortfarande existerar och har massor av elever.
”När min man dog ville jag flytta tillbaka till Danmark, bo på landet och glömma allt vad dans och balett hette. Jag flyttade till Ravnholt här på Fyn. Men så var der en ung dam, Eva Tarp, som ringde fra Oure, och nu är det hela 25 år sedan, som jag började att undervisa där,” konstaterar Nini Theilade med ett glatt leende.
Scenen övergav hon heller inte helt. Tillsammans med kompositören Ilja Bergh var hon år 2000 bland annat med i föreställningen Spor/Spor, som handlade om de två konstnärernas liv. Till firandet av hennes 95-års födelsedag på Oure kunde man se henne som Den skräckslagna kvinnan, ett utdrag ur Marie Brolin-Tanis koreografi Idioten.
Själva 100-års födelsedagen firades med en mottagning på Hesselager Plejecenter. Under hela sommaren hyllas den enastående inspirerande danskonstnären med flera olika arrangemang.

Nini Theilades 100-års födelsedag firas bland annat:

16. juni kl. 19 i Cinemateket i Köpenhamn, där Lone Falsters flmporträtt ”Nini” (2008) visas med efterföljande samtal mellan danshistorikern, Erik Aschengreen, och journalisten, Lone Kühlmann, som är författare till Nini Theilades memoarer ”Dansen var det hele værd” från 2006.

30. juli kl. 10.30 – 20.30 blir det seminarium om Nini Theilade på Oure Højskole på Fyn, där bland andra Erik Aschengreen, Vivi Flindt, Lone Kühlmann och Marie Brolin-Tani medverkar.

Nini Theilade har två barn (Joan og Peter), fyra barnbarn och tio barnbarnsbarn.

Nini Theilade kan ses i Dayana Goldfines och Dan Gellers framstående amerikanska dokumentärfilm Ballets Russes från 2006, som finns på DVD.

Max Reinhardts film A Midsummer Night’s Dream (1935) med Nini Theilade som första alv finns på DVD.

Fler Nyheter

Annonser