Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Utanförskap, kärlek och massor i rörelse

2015-05-04

Fakta:

Namn: Transformation
Koreografi: Roger Lybeck
Författare: Christina Gottfridsson
Regissör: Ronny Danielsson
Musik: Roger Lybeck
Ensemble: Teater Inc.
Plats: Caroli Kyrka i Malmö
» http://teaterinc.se

”En poetisk berättelse om utanförskap och kärlek, inspirerad av Shakespeares Romeo och Julia”,är
Teater Inc:s presentation av Transformation med premiär i Caroli fd kyrka i centrala Malmö, en byggnad som definitivt lägger till sin egen historia till denna expressiva, kraftfulla sång-och dansföreställning, där samhällets syn på åldrande är centralt.
På den stora scenen framför altaret (där man bakom den genomskinliga gardinen eller förhänget skymtar bilden av Jesus) framträder unga dansare i klassisk balettkostym med tyllkjol, både på män och kvinnor, i stolt dans. Framför scenen tågar en grupp äldre dansare upp iförda svarta sopsäckar, som definierar deras värde på arbetsmarknaden/samhället.
Konfrontation mellan äldre och yngre- båda grupperna i utanförskap- på scen, de yngre river av plastsäckarna- och si,de äldre har minsann samma klassiska vita balettkostym, gömd under plasten och startar en ”anti-poetisk”dans. Tills någon ropar: Stopp! och dansarna drar sig tillbaka.
En ung dansare börjar slänga vita fjädrar som flyger iväg av egen kraft över scenen, fler och fler (månne ironisk hommage till Svansjön?) En speakerröst presenterar den äldre kvinnliga dansaren ( Monika Ukielska): Warschawa-operans berömda prima ballerina, som elegant svävar förbi.
Snart får vi se unge arbetslöse Romeo (Alexander Larsson) i mörk kostym som vredgat sträcker ut sin hand och skriker ut sin frustration. Ensemblen tar plats runt honom, hans kompis frågar honom: ”Vad tycker din pappa?din mamma? Du säger nej till tjejen du valt? Gå inte emot din familj, för att du inte är kär!”
En duett mellan de unga männen där den fysiska dialogen överträffar den verbala, i sin emotionella kraft. Snabbt scenbyte där ensemblen med mask för ögonen och röd kostym med volangkjol utför intensivt vibrerande dans medan folk i vita plastrockar, ser ut som byggarbetare, de som i föreställningens ramberättelse renoverar fd kyrkan (indikeras av presenningar överallt) tar plats nedanför scenen. De liknar en kör i ett antikt drama som kommenterar vad som händer och sker. Samtidigt åskådare som ser hur kostymerna i rött (kärlekens färg) åker av, alla i samma slags vita underkläder i strikt 1950-talsdesign.
Romeo och hans älskade lyckas tränga in sig i samma par långkalsonger, tvåsamhet som blir en enda kropp, ett ögonblick. Skimrande vita brudslöjor sveper över scengolvet i duetter mellan olika par och skapar magisk känsla av lycka.
Den bryts av den unge sonen (som även är föreställningens berättarröst) som kommer in och ropar: ”Varför han- och min mamma?” Kören upprepar den unge sonens ord som fysiskt fångas upp av dansarna likt en rasande folkmassa som vill skipa sin egen rättvisa och definiera brott och straff.
Transformation är ett magiskt allkonstverk med imponerande styrka och snabba kast som med dans och performance gestaltar känslor, identitet, samhällets utanförskap, folkmassans rörelser, ibland aggressiva masshysteri som kan påminna om i Fritz Langs legendariska stumfilmsklassiker Metropolis. Ingela Brovik 3/5-15

Spelas på Caroli Kyrka i Malmö 2-31 maj 2015.

På scenen medverkar: (äldre dansare 43-72 år):Jonas Svensson, Monika Ukielska, Linda Brodin Ricart, Reynaldo Ricart, Niels Simonsen och Lena Fredlund de Mendoza
(yngre dansare 21-28 år): Philippa Gjöres Clark, Robin Ivarsson, Therese Larsson, Isac Hellman, Victor Morell och Alexander Larsson Amatörer: Peter Almcrantz, Emmy Andersson, Ingrid Artin, Håkan Ask,
Håkan Berlin, Anette Bjernklev, Tova Blom, Maria Burén, Eva Dahl, Elisabeth Engström Franzén, Ingela Fallenius, Marcus Grahn, Madeleine Håkansson, Hugo Lindbäck, Elvira Madhar, Tina Nordlöf,
Gunilla Nöjdh, Susanne Larsdotter, Eva Liljekvist, Ulla Lundstedt, Anki Samuelson, Cajsa Samuelsson, Unn Segrén, Anna Sundman, Ida Tjörnhagen My Westman och Eva Zaar.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser