Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 21 oktober 2020

Fruktbarhetens blodiga ritualer

2015-04-14

Fakta:

Namn: Rose: Rite of Spring – Extended 2
Koreografi: Palle Granhøj
Musik: Igor Stravinskij
Plats: Klosterport i Århus
» http://www.granhoj.dk/

Granhøj Dans visar i Rose: Rite of Spring – Extended 2 originellt, modigt och blodigt på övergången från flicka till kvinna.
Härom året vann Granhøj Dans ett ytterst välförtjänt Reumert-pris för sin kraftfulla och modiga dansföreställning Rite of Spring – Extended. Den gången ställde koreografen Palle Granhøj sju manlige dansare på scenen i sin begåvade maskulina nytolkning av Nijinskijs och Stravinskijs revolutionerande samarbete Le Sacre du Printemps (Rite of Spring) från 1913 om våroffret av en ung kvinna. Och det var helt exceptionellt att Palle Granhøj hade fått tillåtelse att tillföra pauser i Stravinskijs musik, så att den utsträcktes till en timmes varaktighet.
Samma musikaliska grepp använder sig Palle Granhøj nu av i sin nya, originella kvinnliga version, Rose: Rite of Spring – Extended 2, som i likhet med den manliga versionen handlar förlorad oskuld, men särskilt fokuserar på kvinnokönets livgivande kraft och menstruationsblodet som tecknet på transformationen från flicka till kvinna. Och denna gång spelas Stravinskijs musik live i pianoversion.
Med på scenen finns nämligen utöver sju härliga och mycket personliga kvinnliga dansare även den ryska pianisten, Maria Eshpai, i rollen som Den förlorade oskuldens gudinna. Iförd vit brudklänning, röd peruk och röda stilettklackade skor trakterar hon ömsom piano eller flygel och utgör ett såväl musikaliskt som kvinnligt kraftcenter på scenen. Effektfullt snurras hon stundtals runt tillsammans med pianot, medan hon sitter och spelar, och ett inslag där hon ljudlöst markerar musikens rytmer på tangenterna är lustigt.
Inte bara en, utan två unga tramsiga flickor (Alina Fejzo och My Marie Nilsson) ska gå igenom pubertetens övergångsritualer, som styrs nästan skrämmande starkt av den trollaktiga urkvinnan i den karismatiske 51-åriga dansaren Carina Raffela gestalt tillsammans med fyra andre vuxna kvinnor i blodröda klänningar.
Från sitt blottade underliv kan Raffel både få en ros till att blomstra och hälla teaterblod ner i vinglas, som om det vore en fruktbarhetsdryck, och de vuxna kvinnorna förstår sig i högsta grad på att vibrera sensuellt med sina rumpor både påklädda och spritt nakna Men vi får även se, hur det att bli kvinna och att det kan innebära menstruationssmärtor, övergrepp, födslar eller kanske abort.
Vackert och expressivt dansar Sofia Pintzou ett solo inhöljd i svart tyg, som ger associationer till både död och burka, medan hon liknar en indisk gudinna, när hon omringas av de andra kvinnornas händer och armar.
Allt står inte helt klart i Rose: Rite of Spring – Extended 2, som mot slutet även bjuder på ett visst överflöd av blod, och kort sagt när inte den kvinnliga versionen inte upp till samma nivå som fjolårets manliga version. Men föreställningen som under framöver gästspelar på på Republique i Köpenhamn, är både en känslig, uppfinningsrik och modig nytolkning av den gamla vårritualen till Stravinskijs musik.
I juni kan man under samma kväll få uppleva både den manliga och kvinnliga versionen, när Granhøj Dans gästar Skuespilhuset.

Rose: Rite of Spring – Extended 2 spelas på Republique i Köpenhamn 13- 19 april och på Skuespilhuset i Köpenhamn 11-12 juni.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser