Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Balanskonst, ande och atomhistoria

2015-03-12

Fakta:

Namn: Don gnu N.A.R.G. samt Ånd - en krops-cabaret
Koreografi: Jannik Elkær, Kristoffer L.A. Pedersen og Christoffer Brekne respektive Helle Bach
Ensemble: Don*Gnu respektive Dadadans
Plats: Dansehallerne, Carlsberg, Köpenhamn
» http://www.dansehallerne.dk/

Don*Gnu utmanar elegant livets balanskunst på en enorm vippbräda, medan Dadadans inte riktigt lyckas belysa begreppen ande och atomer.
Don*Gnu Physical Theatre brukar gärna excellera i såväl njutbara som vilt ekvilibristiska balanskonster och fysiska stunts. Det gör de även i sin nya föreställning N.A.R.G. (North Arena Rumble Game), där fyra dansare antar utmaningar på en enorm vippbräda, där ingen kan göra minsta rörelse, utan att den påverkar de andra. Hur det är att befinna sig på en vippbräda kan publiken passa på att pröva på de små vippbrädor som man annars brukar ha vid balansträning. Man får en förnimmels av hur svårt det måste vara att klara av den utmaning det innebär att befinna sig på en stor vippbräda till tonerna av David Bowies Let’s dance.
Men det blir både dansat, breakat, hoppat, rullat, stampat och kämpat på den stora, fint belysta vippbrädan, som fungerar som allt ifrån en båt under sjögång till en gunga på en lekplats. Precis som i livet självt befinner sig allt i rörelse och konstant förändring på den instabila kamp- och lekplatsen.
Fint och poetiskt kompletterar Ann-Kathrin Granhus och Simon Beyer-Pedersen varandra likt yin och yang i skivans centrum. Hos den stora starka vilden alias Petras Lisauskas står det djuriska urkrafter på spel, och livsfarligt lägger han sig under vippbrädan och manipulerar retsamt de andra. Det är inte minst glädjande att se César Garcia och Simon Beyer-Pedersen föra sig skickligt på den vippande skivan.
Fint växlar dansens dynamik till musiken som varierar från Techno till romantisk pianomusik. Även om somliga sekvenser är lite för långa, kan det inte förta intrycket av att Jannik Elkær och Kristoffer L.A. Pedersen tillsammans med Kristoffer Brekne har skapat ett uppfinningsrikt verk med intressanta rörelsekvaliteter.
Kompaniet Dadadans, som i likhet med Don*Gnu har sin bas i Århus, gästar samtidigt Dansehallerne i Köpenhamn. Vid första anblick låter det om en god idé att Helle Bach i sin nya föreställning Ånd – en kropps-kabaret vill belysa och förena begreppen ande och atom.
Ord som kropsånd (andekropp), korpsånd (laganda), åndedræt (andetag) och åndsfrisk (klarsynt) sprids ut i rummet av sprechstallmeisteren (språkstallmästaren), skådespelaren Bodil Lassen. Hon berättar också om begreppet atoms mångtusenåriga historia, men på ett ganska meningslöst sätt på en blandning av danska och engelska.
Det är bara stundtals som koreografen lyckas få till en lyckad dialog med ord och begrepp. Även om det förekommer både bra och skojiga sekvenser, saknar de tre utmärkta svenska dansarna och den härliga italienska performern, Silvia Gribaudi, ett bättre arbetsmaterial att bearbeta på det gräsgröna scengolvet, där olika stenar ger associationer till bl.a. atomer.
Med Hotel Pro Formas mästerlige Kosmos+ i starkt minne bleknar Ånd som ett litet och alltför diffust utspel kring ett likartat tema.

N.A.R.G. går på Danmarksturné till och med 26 mars. Se www.dongnu.dk

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser