Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

En svensk Julia och Romeo mitt i parisiskt tumult

2015-01-17

Långa och hjärtliga applåder ekade länge vid premiären på Mats Eks Julia och Romeo den 6 januari på Palais Garnier i Paris. Det var bara en dag före terrorattacken på tidningsredaktionen för Charlie Hebdo som väckte sådan sorg och bestörtning i Frankrike.
Här är vad de franska kritikerna hade att säga om detta nya sätt att behandla en gammal klassiker.

I sin artikel ”De älskande från Verona som kämpande förgäves”, konstaterar dagstidningen Le Mondes danskritiker Rosita Boisseau, att förväntningarna alltid är mycket höga inför ett nytt verk av en så betydelsefull koreograf som Mats Ek. “Hans nytolkningar av vissa mytologiska dans- och teaterverk har varit epokgörande” skriver hon och nämner successivt hans Bernardas hus, Giselle, Svansjön och Törnrosa. Jämfört med dessa verk beklagar hon att Julia och Romeo
”saknar djup, dramatisk specification och djupare psykologiska lager…den skarpa och djärva vision som Mats Ek har vant oss vid att få se.”
Emellertid uppskattar hon koreografin som är ”…anslående, vrider sig, slår och hugger ner….Den övertygar ….och hur komplex den än är, behåller den sin djuriska instinkt och närhet till vardagslivet. Det är detta som gör Julia och Romeo så hypnotisk…” anser hon, genom att den beskriver mänskliga konflikter från båda sidor av saken.

I Le Figaro börjar även Ariane Bavelier sin artikel genom att understryka att “en balett av Mats Ek alltid är en stor tilldragelse”. Hon prisar den ”djupt berörande Julia (Mariko Kida)” Och ägnar ett helt stycke åt att beskriva koreografens förmåga att skapa starka bilder, somliga av dem är särskilt pregnanta. Bland dem bilden av fursten som håller i ett dörrhandtag medan han gör en slags ”marsch på stället” till tonerna av Tjajkovskijs Pianokonsert nr 1 (“Niklas Ek tolkar enastående denna roll som strävar efter att upprätthålla en omöjlig fred”) Eller det sätt som Julia informeras om att hon måste gifta sig med Paris: Hon läggs ner medan hennes tilltänkta man hålls horisontellt ovanför henne. Eller helt enkelt hur de båda älskande försvinner ner i underjorden medan däremot generellt sett kärlek brukar beskrivas genom att man får vingar och lyfts uppåt.Hon hyllar även de berättande scener där karaktärerna framträder som bäst: ”Berättar sin historia med det anslående kroppsspråk som är Mats Eks kännetecken.” Dessa vackra scener till trots har stycket ”tråkigare delar och gruppkoreografier som är en besvikelse” skriver hon. Men enligt henne beror inte detta på dansarna i Kungliga baletten: ”De är bländande excellenta.”

Philippe Noisette i Les Echos kan heller inte nog prisa “den formidabla Mariko Kida” som utvecklas från att vara ett barn som gömmer sig under ammans kjolar till att bli en ung kvinna som kämpar mot övermakten och kärlekssorgen. Han pekar också ut Mercutio (Jérôme Marchand) för hans otroliga scennärvaro och amman, tolksd av Anna Laguna ”En dansens Grand Dame”. Även Philippe Noisette anser att gruppscenerna är mindre lyckade än de övriga och att Mats Es kännetecken framför allt framträder i duetter och trion som han anser vara ”förtjusande fina”. Han prisar även den superba finalen med sin”skog av ben” och scenografin med sina mobila väggar. Mats Ek ”…varnar oss för de murar som reses runtom i dagens Europa och som inte bara skiljer älskande åt. Dansen blir här till ett politiskt och universellt budskap.”

I webbtidningen Toute la Culture, ger en mycket entusiastisk Géraldine Bretault Julia och Romeo fyra av fem stjärnor. “Mats Eks magi handlar utan tvekan om hans otroliga uppfinningsrikedom och steg som aldrig upprepas.” Bland de särskilda scener hon nämner är dansarnas entre på deras Segways, Mariko Kidas utmärkta sceniska närvaro samt Niklas Ek och Jérôme Marchand. Géraldine Bretault anser att verket i alla avseenden är en succé “…möjligen förutom balansen mellan de båda akterna: den första innehåller en koncentrat av dramatisk aktivitet och plötsliga skiftningar av stämningslägen, den andra har en starkare intensitet och avslutas med en gripande final.”

Dephine Goater, har inga invändningar mot svenskarnas Julia och Romeo i sin artikel som är publicerad i webbtidningen Res Musica: Enligt Dephine Goater är Julia och Romeo lika stark som Mats Eks Giselle eller hans Svansjön. “Koreografen tar sig an historien med intelligens och skärpa, och utformar enastående roller för solsterna och skapar överraskande gruppeffekter.
Till skillnad från andra är Dephine Goater lika entusiastisk över ensemblekoreogrfierna särskilt balscenen med dess enastående konfrontation mot slutet.

I sin artikel publicerad i webbtidningen Danser Canal historique nämner även Agnès Izrine, som är före detta redaktör för den tidigare danstidskriften Danser, de enastående prestationerna av Jérôme Marchand, Ana Laguna och Niklas Ek- ”En furste sliten melon konflikter, försvagad med tidens gång och framför allt maktlös inför det urminnes våld som fortsätter att sig.” Agnès Izrine uppskattar också mycket scenografen Magdalena Åbergs arbete, men känner sig mindre attraherad av det potpurri av Tjajkovskijmusik som används, oavsett hur expressiv den kan vara. Hon sammanfattar med att säga att verket bär på en kraft som inte kan förnekas i en tid närnär man bygger murar och oskyldiga människor offras i sin kamp för frihet.
Den adra föreställningskvällen den 7 januari, samma dag som attacken mot satirtidningen Charlie Hebdo, reste sig publiken och höll en tyst minut före föreställningen till hyllning för offren.

Simona Gouchan

Se vidare:

www.operadeparis.fr/saison-2014-2015/ballet/ballet-royal-de-suede-juliette-et-romeo

Se även länkar till de den franska pressen:

www.lemonde.fr/culture/article/2015/01/08/la-vaine-agitation-des-amants-de-verone_4551665_3246.html#UAuD5BmUBT4FeSPI.99

www.lefigaro.fr/musique/2015/01/08/03006-20150108ARTFIG00026-palais-garnier-juliette-et-romeo-sens-dessus-dessous.php

toutelaculture.com/spectacles/danse/juliette-et-romeo-selon-mats-ek-le-ballet-royal-de-suede-a-paris/

toutelaculture.com/spectacles/danse/juliette-et-romeo-selon-mats-ek-le-ballet-royal-de-suede-a-paris/

www.resmusica.com/2015/01/09/magnifique-juliette-et-romeo-de-mats-ek-a-garnier/

dansercanalhistorique.com/2015/01/08/juliette-et-romeo-de-mats-ek/

Fler Nyheter

Annonser