Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 21 oktober 2020

Kärleksdans i prästgården

2014-12-24

Fakta:

Namn: Nøddebo Præstegård
Koreografi: Peter Schaufuss
Musik: Hartmann, Horneman, Weyse m.fl
Plats: Sett i Horsens Ny Teater. Turnerer över hela Danmark med avslutning i i København.

Peter Schaufuss har omstöpt romanen Nøddebo Præstegård till en charmerande julbalett, som har möjligheter att bli en riktig julhit.
Der har varit ganska tyst kring Peter Schaufuss Balletten i Danmark sedan säsongen 2010/11, när Peter Schaufuss dels presenterade sin så kallade Beatles-dancical, The Boys from Liverpool, dels en bearbetad version av Sir Frederick Ashtons balettklassiker, Romeo och Julia.
Men nu är Peter Schaufuss Balletten, som i dag helt och hållet stöttas av privata fonder, tillbaka på banan igen med Peter Schaufuss’ nya och fria koreografiska tolkning av Henrik Scharlings roman Ved nytårstide i Nøddebo Præstegård. En historia, som ända sedan Elith Reumerts dramatisering 1888, har varit en del av en dansk jultradition, först och främst som vaudevillekomedie, men också som film i diverse versioner (Den första en stumfilmsversionen är från 1911).
I Peter Schaufuss nya balett Nøddebo Præstegård utspelar sig den gamla historien om de tre studentbröderna som drar iväg till Nøddebo för att fira jul hos pastor Blicher, prästfrun och de två prästdöttrarna i en dröm hos den yngste brodern, Nikolaj. Ramberättelsen utspelar sig i vår tid, där Nikolaj i inledningen ligger på en soffa med mobiltelefon och Cola och rör sig till hip hop-musik, medan han väntar på sina bröder och deras kärestor. För att få tiden att gå får han lust attt se en DVD med en gammal filmatisering av just Nøddebo Præstegård, men faller i sömn framför platt-TV:n. Precis som i Nötknäpparen föregår det mesta av första och andra akten härefter i en dröm, där Nikolaj till julfsten i prästgården blir kär i trolltomteflickan Mari.
Den elegant hoppande ungerska dansaren Attila Kiss tolkar fint den livliga och expressiva, senpubertala tonåringen Nikolaj, och den viga japanska Yoko Takahashi är mycket charmerende som tomten Mari. Balettens höjdpunkter är just sensuella duetter mellan de två.
Det finns också många andra fina dansare, bland annat Ricardo Cicillio och Dylan Waddell, som Nikolajs bröder och Simona Marsibilio och Emma Perez som de två prästdöttrarna. Men karaktärerna hos personerna runt om Nikolaj och Mari, kunde ha varit tydligare utformade och dramaturgiskt är inte allt så lysande klart.
Riktigt söt och fin är Nikolajs dans med fyra snögubbar i ryskinspirerade steg i den första akten. Den sortens lustiga inslag saknar man lite i andra akten, även om det förekommer tuppdans och olika trollerier
Scenografin är mycket sparsam i denna julbalett, skapd för att turnera. En julgran finns det dock, men den fina ljusdesignern Ben Rogers kunde till exempel med sina videoprojektioner ha bidragit med både lite närmare platsangivning och lite mer julstämning.
En lång rad fina julsånger är elegant inflätade i musikcollaget som också bjuder på toner från Et Folkesagn, och då dansas till kända folk- och danslåtar som ritsch, ratsch filibom bom bom bom samt Les Lanciers.
På det hela taget finns här mång goda idéer och massor av fint material i baletten, som med lite mer bearbetning skulle kunna lyfta sig till att bli en riktig julhit och en del av en dansk danstradidion.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser