Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 30 oktober 2020

med minimalistisk precision

2014-12-03

Fakta:

Namn: Spotted
Koreografi: Magrèt Sara Gudjonsdottir
Musik: Peter Rehberg
Ensemble: På scen: Louise Dahl, Marie Ursin
Plats: Gästspel på Dansstationen i Malmö 26-27 nov 2014, Verket samproduceras av Turnéslingan Tre Scener, MDT, Atalante, Dansstationen
» http://www.dansstationen.nu

Mot en fond av svarta väggar och knallröd ridå står dansaren helt stilla med en halvtom läskedrycksflaska i handen. Hon lyfter armen uppåt, böjer den, försöker dricka lite vatten ut flaskan. Men det går inte. Om och om igen gör hon sina försök, men det är som om armen inte tillhör henne, inte är en självklar del av hennes kropp. Som vore hon paralyserad av sakernas tillstånd.
Ljudet av alarmsignal upprepas, gång på gång, som om att en katastrof skulle vara på väg. Hon har ett stelt, trött ansiktsuttryck, lätt nedåtvänt huvud, t-shirt med texten ”Hawks 2”.Till slut får hon i sig några droppar vatten, mödosamt.
Efter drygt 20 minuters repetitiva anti-rörelsemönster svävar ytterligare en kvinnlig dansare in på scen i denna egensinniga duett.
Hon är helt naken, men har en medvetet asexuell utstrålning, som om vår tids fixering vid sex & nakenhet inte skulle existera, här i ”Spotted” på Dansstationen i Malmö.
Med minimalistisk precision förflyttar hon sig, sakta, sakta, steg för steg in mot scenens centrum, hennes kropp blir allt mer abstrakt i sitt fokus på inre energi. Det är som om hon leker, gömmer sig bakom ingenting och på så vis bli synligt osynlig. Just så som det kan kännas när kroppen sagt sitt om stress, utbrändhet, självdestruktivitet, utmattning- vår tids akuta frågor om andlig frånvaro gestaltad i en utmattad kropp.
Detta ständiga flöde av information över den skyddslösa människan kan komma till point of no return/vändpunkt när exploatering påverkar personlig integritet, skapar fysisk/psykisk stress. Dansarna Louise Dahl och Marie Ursin gör en så imponerande stark performance att det är svårt att få syn på själva det fysiskt/konstnärliga arbetet inuti föreställningen. Det bara finns där, helt självklart.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser