Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 29 november 2020

En man i det absurda rummet

2014-11-27

Fakta:

Namn: The diary of a madman
Regissör: Tim Rushton och Csongor Szabo
Ensemble: Performer: Csongor Szabo
Plats: Dansehallerne, Carlsberg, Köpenhamn
» http://www.dansehallerne.dk/

Ungerska Csongor Szabo har tidigare dansat i Cullbergbaletten, numera är han emellertid tillbaka hos Dansk Danseteater, men han kan göra mer än att dansa moderna steg. Tillsammans med Dansk Danseteaters konstnärlige ledare, Tim Rushton, har han skapat en solo-performance – till sig själv: The diary of a madman.
Scenen är nästan tom, bara med hjälp av en lampa, en stol, en papperskasse, en liten träfågel och några ljudeffekter gestaltar Csongor Szabo en fragmentarisk historia om en man, som med barnasinnet kvar upplever och utforskar världen. Mannen förefaller vara innesluten i sig själv och isolerad från andra. I hans absurda avstängda värld besjälas lampan och hans sko som han kommunicerar med. Han för samtal med sina föremål tills han tröttnar på dem och hetsigt börjar slå på dem. Och det är lustigt att se hur han nästlar in sig i sin älskade stol och sjunger högt och skärande falskt. Han drömmer också om att flyga bort från sitt bås, så han flaxar vilt men förgäves med armarna. När dörren som en scentekniker ritar med en krita på en stor tavla, öppnas med ett knarrande ljud lämnar han det Kafka-artade rummet. Därefter träder han ut i ett ljudinferno av buller från en hårt trafikerad stad och senare ut på landet igen med skriande fåglar och skällande hundar. Till slut förlorar han sig i ljuva barndomsminnen som han upptäcker i vita papperskassar, som publiken ombeds att kasta in till honom på scenen. I kassarna hittar han saker och ting från sin tidigaste barndom. Han återfinner sina små barnskor, en liten färgglad tröja och en kär nalle. Han hittar också träfågeln från början av föreställningen, så att cirkeln sluts. Kanske berättas historien bakifrån så att vi hamnar i barndomen eller så har mannen blivit sjuk och gått in i sin barndom.
The diary of a madman är en absurd föreställning. Titlen leder tankarna till Nikolaj Gogols satiriska historia med samma namn (En dåres anteckningar) som handlar om en man som förlorar förståndet. Men den absurda teatertraditionen är också typisk för Csongor Szabos hemland, vars stora författare och dramatiker, István Örkény, är älskad och känd för sina absurda verk – inte minst samlingen Egyperces novellák (Minutnoveller). Kanske att Csongor Szabos timslånga föreställning stundtals blir lite för mycket av barn-tvprogram och lite för puttinuttigt, men han har talang för performancegenren och skulle säkerligen kunna utveckla den mer framöver. Gärna i ännu mer absurd riktning.

Spelas till och med 4 december.

Torben Kastrup

Fler Recensioner

Annonser