Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Magisk nycirkus med Tjechovska effekter

2014-11-22

Fakta:

Namn: Donka
Författare: Daniele Finzi Pasca
Regissör: Daniele Finzi Pasca
Ensemble: Compagnia Finzi Pasca
Plats: Republique, Köpenhamn
» http://www.republique.dk

Compania Daniele Finzi Pasca, hemmahörande i Schweiz, är ett
nycirkuskompani som bryter med nycirkusgenren genom sitt strama
dramaturgiska format och berättarteknik där text, akrobatik och
spännande visuella moment med skugg- och videobilder interfolieras.
Tablåerna avlöser varandra men aldrig så snabbt att vi i publiken
inte hinner hänga med. Mellan scenskiftena kommer en av skådespelarnafram och leder med korta ord oss vidare in i handlingen.
Donka som föreställningen heter skapades 2010 för att fira Tjechovs 150-års födelsedag och har sedan hunnit vandra jorden runt innan den nyligen nådde Köpenhamn. Det vimlar av referenser till författarens olika skådespel men också till hans privatliv.
Själv lär han ha gillat att fiska och titeln syftar på en liten
klocka som sitter längst ut på performernas metspö och som ringer
varje gång det blir napp. Kanske också en symbol för konstnären som
väntar på att fånga in en ny stor idé?De åtta performerna kastar vid ett tillfälle ut långa färgglada band, som sitter på deras metspö, över publiken som överrumplas.
Tjechovs dramatik innehåller ofta våldsamma, oväntade effekter. Det
skjuts i nästan alla av hans pjäser. I andra utmanas det till duell
och det har man tagit fasta på i den här föreställningen. I stället
för vapen använder man gummikulor fyllda med vatten med vilka
performerna bombarderar varandra tills de är fullkomligt indränkta av vatten och hela scenen svämmar över.
Det förekommer ovanligt många isscener. Isen slåss ibland i sönder
med brak men också några oförglömliga skridskoscener förekommer. En av akrobaterna använder förutom skridsko också steppskor som hon dansar runt på en isbeklädd matta med. En annan fascinerande isscen är när en skicklig jonglör kastar runt med bollar som verkar vara av glas. Plötslig slänger han bollarna med ett brak i golvet. Dessa bestod av is liksom en vacker ljuskrona som pryder scenrummet som alla kastar sig över för att också slå sönder. Isblandningen antyder om att något farligt och förgängligt ligger i luften, kan man tänka. Att panga på varandra med isbollar är ju en vanlig barnlek. Ett vapen som ett annat.
Mycket återkommer, ibland lite för ofta. Inte minst alla
scenbilder som referera till Tjechovs privatliv som läkare men också hans egen sjukdom (tuberkolos) som fick honom att vandra ut och in i olika sjuksängar, ständigt med döden i sina hälar. Ibland inbillar sig alla performerna att hans död är nära men så plötsligt vaknar han upp igen och livet går vidare. Komiska halsbrytande cirkusnummer utspelar sig där akrobaterna kastar sig runt sängen. En fantastisk böjakrobat råkar ut för en orimlig behandling- han sökte hjälp för en otit – och sjukvagnar åker in och ut som om ett kirurgiskt ingrepp planerades.
Groteskerier i form av avhuggna huvuden som ligger i formalinliknande glasburkar som står på sjuhuspersonalens vagnar stirrar ut över publiken.
En annan oförglömlig tablå är när ett par på golvet utför
halsbrytande illusionsnummer som visas direkt på scenduken med hjälp av jättelika videobilder. En skicklig jonglör och cyrhjulartist förför med sin graciösa dans inuti ett jättehjul som han med ekvilibristiska rörelser rullar över scenen medan röda och gröna lövliknande pappersbitar faller ned. Allt till tonerna av en magiskt klingande livemusik som utförs av en av performerna på ett litet dragspel.
En lika förförande vacker som poetisk föreställning men som skulle
kunna nedbantas något.

Donka spelas på Republique i Köpenhamn till och med 6/12.

Ann Jonsson

Fler Recensioner

Annonser