Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 02 december 2020

Hedersporträtt av Mats Ek till Gripsholms samling

2014-11-17

Svenska statens och Nationalmuseums porträttsamling på Gripsholms slott utökas varje år med ett Hedersporträtt av en betydande svensk person. Mats Ek är föremål för 2014 års hedersporträtt, och porträttet är fotografiskt av Mats Eks särskilda ”hedersfotograf” Lesley Leslie-Spinks. Hon har i nära 40 år föjt Mats Ek och hans arbete med koreografi, dans och teater, och har en särskild förmåga att se och förstå hans arbeten. Dansens minne är kort, och den fotografiska bilden är vad som finns kvar: man kan utan att överdriva säga att Lesley Leslie-Spinks varit medskapande för bilden av Mats Eks verk för eftervärlden.
Inför ceremonin den 15 november där landshövdingen Liselott Hagberg, ordförande i Gripsholmsföreningen, tillsammans med föreningens sekreterare, slottsfogden Claes-Göran Hedén, avtäckte porträttet inför en fullsatt tronsal, talade jag med Lesley Leslie-Spinks.
Vad ser Mats? var hennes tänkta rubrik för bilden, alltså inte vad tittar han på, förtydligade hon. Utan vad ser han? Jag vände frågan till Mats Ek när det gällde hans favoritfotograf: vad är det Lesley ser, när hon förevigar dina verk.
På det svarade Mats Ek: människan. Och på den första frågan, vad ser Mats, svarar Lesley Leslie-Spinks precis det samma: människan. Jag tror båda menar människan, dansaren som arbetar med sitt uttryck, och Människan med stort M, den människa vi är allesammans i de livssituationer som Mats Ek skildrar om och om igen.
Från Nationalmuseums håll påpekade Magnus Olausson att fotokonst idag är en vital del av porträttkonsten, samt att det dokumentära fotot funnit en särskild gren i att fotografera scenkonst – dokument och konst i ett.
Porträttet av Mats Ek innehåller några av Lesley Leslie-Spinks signum. Det är mycket luft runt det avbildade huvudet, och luftrummet är disponerat assymetriskt. En avsiktlig och mycket liten användning av oskärpa i de många bilderna som avbildar dans, motsvaras här av bakgrundens oskärpa, som också understryker rummet bakom den porträtterade och rymden i rummet.
Ett särskilt raffinemang kräver nästan förstoringsglas: i Mats Eks pupiller speglas fönstret som han är vänd emot. Tittar man extra noga ser man i fönstret en figur, som är fotografen själv som skriver in sig själv i porträttet. På det sättet har ett dubbelt seende fångats, och det kan uppfattas symboliskt som en bild av ett långt samarbete av att se varandra och varandras arbete.
Porträttsamlingen utökas varje år och går tillbaka på det kungliga porträttgalleri på Gripsholm som Gustav Vasas påbörjade. Hedersporträtten är porträtt som uppmärksammar särskilt bemärkta personer som, i modern tid, Alice Babs, Benny Andersson och Hans Blix. I porträttsamlingen finns sedan tidigare ett hedersporträtt av Birgit Cullberg, ett foto av Hans Gedda, ett porträtt av samma fotograf av Niklas Ek och ett hedersporträtt av Anneli Alhanko, en målning av Olle Hamngren.
Salig balettmästare Gallodier finns inte i samlingen, men väl som mullig och dansant karikatyr av Johan Tobias Sergel i Nationalmuseums teckningssamling.
Margareta Sörenson

Fler Nyheter

Annonser