Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Intensiv symfonisk kraft

2014-10-07

Fakta:

Namn: DOUBLEtake
Koreografi: Kenneth Kvarnström
Musik: Musik akt 1: S L Weiss: Preludium, Fuga, Fantasia, Allemande, Ciaccona F Polence :Sarabande J S Bach: Allemande BWV 1007 R. de Visée: Prelude, Allemande F Couperin: Les Baricades Mistérieuses, Musik akt 2: J S Bach: Die Kunst der Fuge, Contrapunctus1,4, 12 a, b W A Mozart: Symfoni nr 1, sats 3 ,Presto, L van Beethoven: Pianokonsert nr 3, sats 2, Largo M Ravel: Stråkkvartett, sats 2, Assez vif-Trés rythmé, M Lindberg: Arena 2
Ensemble: Kvarnström & Co, Skånes Dansteater samt Malmö Operaorkester
Plats: Malmö Opera
» http://www.malmoopera.se/

I akt ett är det sex dansare från koreografen Kvarnströms eget danskompani vid Kulturhuset Stadsteatern Stockholm som skapar ett kammarspel på en smal avgränsad del av Malmö Operas gigantiska scen (av Ingmar Bergman kallad ”Stora Buh”) med musikern Jonas Nordberg som ibland sitter ner och spelar, ibland rör sig runt dansarna som tycks följa honom som noter efter musiken.
Dansarna introducerar och avannonserar på franska, finska, engelska musik, dans och den tidsperiod det handlar om, ibland bärs det in små skyltar med ord som ”Improvisation”, vilket skapar Verfremdung (främmandegörande) som hos teatermannen Brecht och livfull kontakt mellan scen och salong. En informell attityd som kommunicerar med publiken, får den att skratta,tonar ner högtidlighet inför dansverket och dess klassiska musik.
Dansarna i byxor och jacka i först vit, senare svart scenkostym, rör sig mestadels i sidled, blir ibland till silhuetter mot den strikta väggen. Det blir lekfull stringens , gracil elegans med fokus på handens rörelser, kanske symbolisk innebörd. Vad som ser lätt ut med ständigt skiftande gruppdynamik, duett, trio, kräver strikt precision. Musik och dans blir till ömsesidig kärleksförklaring, där dansarna passionerat gestaltar musik, konstellationer, klanger och instrument. Att musiken får ta så stor plats ser man sällan på modern dansscen idag. Den suveräne Jonas Nordberg leder med sin musik på barockluta,gitarr och teorb dansföreställningen genom tidens smala rum. Närhet, intensitet och tillit till kroppens förmåga att uttrycka sig bortom alla gränser blir i akt ett som närbilder i en film.
I kontrast till akt två, med femton dansare från Skånes Dansteater på hela den stora scenen med orkestern i bakgrunden. Här tar musik och dansare i yviga byxkjolar ut svängarna på annat sätt än i första aktens kammarspel, dock speglas koreografiska element därifrån i akt två, med vissa repetitiva inslag. Inga introduktioner eller kommentarer som i första akten, men samma dynamiska gestaltning av den
starka, mäktiga musik som spelas av Malmö Operaorkester. I Jens Sethzmans scenografi och ljusdesign fungerar ett imponerande stort segment av en staty som relief och skapar tillsammans med ljuset av starka strålar skimrande energi i föreställningen. Då och då förflyttar sig några av orkestermusikerna närmare dansarna, blir till ett eget rum och förnyar med små medel gestaltning av dans och musik i ständig snabb och elegant rörelse. En intensivt levande dansföreställning med symfonisk kraft där den klassiska musiken i kronologisk ordning tar föreställningen framåt, från 1600-talets Bach till dagens nyskrivna orkestermusik av Magnus Lindberg. ”DOUBLEtake” är koreografen Kenneth Kvarnströms första originalproduktion för Skånes Dansteater. Han har i samarbete med dansarna låtit dem delta i utvecklingen av det koreografiska arbetet, de har på så sätt fått utökad tillgång till sin egen kreativitet – och delar med sig av den, till oss i publiken.

Spelas på Malmö Opera 4/10-31/10 Gästspel på Kulturhuset Stadsteatern Stockholm 8-10/11 2014

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser