Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

En uppgörelse med den goda smaken

2014-10-04

Fakta:

Namn: Comic Sans
Koreografi: Martin Forsberg
Musik: Qarin Wikström
Plats: Danshallerne, Carlsberg, Köpenhamn
» http://www.dansehallerne.dk

Koreografen Martin Forsberg vill med sin föreställning Comic Sans göra upp med den goda smaken, men framstår istället själv som elitistisk förståsigpåare.
Otroligt populär och samtidigt mycket föraktad. Det är den gamla, informella, mjuka och lite lutande typografin Comic Sans som har givit namn åt svenska Martin Forsbergs nya föreställning Comic Sans, vars mål är att utmana dansens traditionella skönhetsideal.
Martin Forsberg, som år 2005 gick ut koreografutbildningen på Skolen for Moderne Dans i Köpenhamn, har tidigare ofta använt sig av ett omedelbart abstrakt och formalistiskt rörelsespråk. I Comic Sans har han däremot gått över till en mer teatral danceperformance-genre. De fyra tuffa tjejerna på scenen – dansarna Ingrid Rosborg, Anni Kaila och Hilde Sandevold samt musikern och sångaren Qarin Wiström – ger föreställningen det eftertryck den behöver tillsammans valet av rekvisita i kombination med, aviga och tafatta rörelser och spasmer.
Likt kvinnor som deltar i en skönhetstävling, kastar de sig inledningsvis iförda vita brudklänningar hysteriskt ut i ett diet och träningsprogram. Därefter fortsätter de iförda röda baddräkter sina psykoinfantila djuriska och sexuellt betonade utlevelser bland annat tillsammans med cornflakes, ballonger och en jättelik dildo.
Ett liten glimt av poesi uppstår plötsligt när en liten båt sätts på magen på en av de liggande dansarna. Magrörelserna får båten till att gånga som en båt i sjönöd. Det är också komiskt när den ytterst skickliga musikern Qarin Wikstrøm, till slut upprepade gånger utan framfång försöker få fatt på musiken till The Final Countdown på sitt keyboard, som om hon vore en amatördeltagare i en musiktävling.
I pressmaterialet kan man läsa sig till att Comic Sans hjärtligen välkomnar populärkulturen in i finkulturens heliga dansscener. En av kvinnorna bär en banderoll med ett välkänt citat av den amerikanska kulturkritikern Susan Sontag: ”Rules of taste enforce structures of power” (den goda smakens regler försträrker maktstrukturer). Föreställningen vill förmodligen göra upp med den goda smaken.
Men problemet är, att Forsberg som idégivare och koreograf till den klichémättade, likgiltiga och oskärpta föreställningen i lika hög grad själv framstår som en en del av kultureliten, som bara hänger ut och löjliggör populärkultur. Verket gör ingen glad, men det är däremot riktigt ansträngande att uthärda.Det kan varken till form, innehåll eller dramaturgi tillnärmelsevis mäta sig med exempelvis det fina och formfulländade verket Stitch, som Forsberg presenterade på Dansehallerne i 2011.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser