Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Kärlekens plågsamma vägar

2014-09-21

Fakta:

Namn: Kameliadamen
Koreografi: John Neumeier
Musik: Chopin
Ensemble: Den Kgl. Ballet. Det Kgl. Kapel.
Plats: Det Kongelige Teater Gamle Scene,
» http://www.kglteater.dk

Ett förtrollande återseende med John Neumeiers eminenta kärleksdrama Kameliadamen, visas nu i Den Kongelige Ballets egen produktion.
Så har John Neumeiers mästerværk Kameliadamen på alla sätt och vis hamnat inom husets väggar hos och med Den Kongelige Ballet. Redan år 2012 var det ett scoop och en jättesuccé när batellmästare Nikolaj Hübbe såg till att Den Kongelige Ballet för första gången någonsin fick ge Neumeiers stora och framstående balettdrama från 1978 på programmet. Men den gången dansade Den Kongelige Ballet i scenografi och kostymer utlånade av Parisoperan och Neumeiers eget kompani i Hamburg.
Nu till nypremiären dansar man tack vare en stor fonddonation, i den Kongelige Teaterns egen produktion i Jürgen Roses vackra enkla scenografi och kostymer från den romantiska perioden, vilket innebär att Kameliadamen glädjande nog även i framtiden kan ingå i Den Kgl. Ballets repertoar. På samma sätt som Neumeiers Shakespeare-baletter Romeo og Julie (Romeo och Julia) och En Skærsommernatsdrøm (En midsommarnattsdröm) passer Kameliadamen som hand i handske för Den Kongelige Ballet, som så excellent gestaltar hela persongalleriet i det hjärtskärande dramat om konventioner och kärlekens plågsamma väg.
I huvudrollerna som den tuberkulosdrabbade kurtisanen Marguerite (Kameliadamen) och hennes älskade Armand, var det glädjande att återse Susanne Grinder och Alban Lendorf, som i alla de tre akterna med stor inlevelse gjuter liv i de fantastiska och ytterst krävande pas de deuxerna fyllda av komplicerade lyft. Nikolaj Hübbe är karismatisk som Armands känslomässigt hämmade fader, med sina avmätta steg och Amy Watson är kokett som kurtisanen Prudence, som i raffinerad tåspetsdans slår sig fri med vännen Gaston alias den högt hoppande Jonathan Chmelensky.
Ballettens fint indflätade parallelhistoria om rokoko-kurtisanen Manon Lescaut och hennes älskade Des Grieux, som Marguerite igenkännande och smärtsamt jämför sig med, dansas expressivt av J’aime Crandall och Gregory Dean. Musikalskt skapar Chopins musik från början till slut en perfekt tidsmässig och känslomässig stämning och med Thomas Rischel som pianist på scenen och pianisten Alison Smith i orkesterdiket tillsammans med Det Kongelige Kapel under ledning av Graham Bond, blir Kameliadamen också fint musikaliskt tolkad till nypremiären
Det har varir ren lyx att inom en enda vecka kunna få lov att uppleva till att börja med Hamburgbalettens mycket fina gästspel med Neumeiers fantastiska Döden i Venedig och nu Den Kongelige Ballet i Kameliadamen, som har blivit ett ännu vackrare och mer helstöpt verk.
Det är helt säkert också så att stora konstnärliga upplevelser är att vänta i och med att Gudrun Bojesen och Ulrik Birkkjær dansar huvudrollerna i andra laget. Det blir också spännande att som tredje lag för första gången se den unga nyutnämnda solisten Ida Praetorius, som Marguerite tillsammans med den jämnåriga kårdansaren, Andreas Kaas som Armand.

Vieke Wern

Fler Recensioner

Annonser