Konstens villkor
Hur kan konstskapande underlättas inom scenkonsterna? Danstidningen nummer 4 2014 berättar om det nordiskt-baltiska dansmötet Kedja i Mariehamn, men också ett produktionshus för dans, Site vid Telefonplan i Stockholm. Branschen diskuterar konstskapandets villkor:
”Vi lever i en tid när politiker inte längre är intresserade av konst, utan endast av det ekonomiska resultatet av konstspkapandet.” Orden yttrades av regissören Jan Lauwers när han mottog årets Guldlejon av Venedigbiennalens teatersektion.
Konsten kan inte isolera sig mot det omgivande samhället, även om den behöver autonomi till innehåll och form, sa bland annat Jan Lauwers.
Spännningarna i det omgivande samhället har på många sätt gjort sig påminda under flera av sommarens konstfestivaler. En del ställdes in helt och hållet, som dansfestivalen i den franska staden Uzès, medan andra bara drabbades av inställda föreställningar och demonstrationer den frilansande tekniska personalen, Les intermettants, vilket var fallet med Montpellier Danse. Även dansfestivalen i Kuopio i Finland drabbades av plötsliga programomläggningar, till följd av den sociala oron i de inbjudna konstnärernas hemländer. Den moderna dansfestivalen i Venedig genomfördes dock planenligt, men den tog istället in det omgivande samhället på ett ovanligt sätt genom att involvera dansare i många åldrar, inklusive barn och amatörer.
Danstidningen har också besökt en festival som i hög grad involverar publiken. I Köpenhamn hölls spelfestivalen w00t i början av sommaren till mångas glädje. Den handlar om att återupptäcka barndomens lekfullhet och skapa nya intrikata lekar och spel, som tar fram skaparkraften hos alla.