Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Alternativrörelser då som nu

2014-05-13

Fakta:

Namn: Freak Out! – the Alternative Movement Begins
Författare: Manus : Carl Javér, Fredrik Lange, David Wingate
Regissör: Carl Javér

På stillbilder ut filmen ser de ut som hippies i USA 1968 där de unga männen har shorts, långt hår och skägg, blommar i händerna, sitter på marken och leker med småbarnen tillsammans med de unga kvinnorna i lufta långa klänningar, också typiskt 1968. Men i Carl Javérs Freak Out! – en mix av dokumentär och iscensatt berättelse – handlar det om år 1900 i Schweiz där en grupp unga män och kvinnor ur relativt välbärgad medelklass revolterar mot tidsandan genom att skapa en alternativ kommun baserad på pacifism, feminism, fri kärlek, anarkism, teosofi och veganism – en provovaktion mot det traditionella samhällets värderingar (såväl år 1900 som 1968). Namnet på detta frihetliga kollektiv är Monte Veritá , sanningens berg i Ascona, Schweiz, där de nya idéerna diskuteras och praktiseras, mot en bakgrund av svartvita filmbilder som snarare ser ut som 1800-tal än tidigt 1900-tal. Ida Hoffman, en av medlemmarna i kollektivet, gör Javér till filmens berättare i sin introduktion i filmens början. År 1900 jämförs med vår tid, globalisering, då som nu, internationella konflikter, då som nu, i likhet med tekniska framsteg som kan vara positivt eller negativt för mänskligheten. Det är en dynamisk, nyskapande film som mixar dokumentärfilmbilder från tidigt 1900-tal, stillbilder från kollektivet Monte Verita med animerade filmscener och skapar på okonventionellt sätt sin egen autentiska tidsanda. På det sättet löser regissören Carl Javér problemet och utmaningen med att det inte finns några dokumentärfilmsscener om detta i vår tid okända kollektiv.
Till Monte Verita kom snart många av det tidiga 1900-talets stora kulturpersoner, som Herman Hesse, Isadora Duncan, Mary Wigman och Rudolf Laban. Mary Wigman (född 1886) utvecklade på Monte Veritá danspedagogik, artisteri och fri dans, liksom Rudolf Laban. En intressant ny aspekt får man i en intervju där en kvinnlig akademiker berättar hur det var att som sextonårig flicka få lära sig dans, på allvar, av den stränge mästaren Rudolf Laban.
Men filmens höjdpunkt är då vi får se Mary Wigman utföra en dansföreställning år 1913 på en teaterscen i München, där hon gör det oväntade. I protest mot dansens konventioner sitter hon på scengolvet i hela danssekvensen, rör sig lite som en Chaplin sittande med uttrycksfull gestik,åtbörder och mimik, roat och upproriskt, i distinkt svartvitt foto, medan hon rör sig från från ena sidan till den andra över scenen. Hon tittar ut över teatersalongen, in i ögonen på sin tids publik där många blev blev utomordentligt provocerade av denna ”anti-dans” – och ser från den vita duken på oss, dagens biopublik som har lyckan att få se och uppleva hur Mary Wigman visar sin vision av en ny tid, den frihetliga dansen, förkroppsligad. Ett år före första världskriget.
Filmen Freak Out! har visats på tyska tv-kanalen Arte, haft sin nordiska premiär på årets Göteborg International Film Festival, och haft premiär på bio i Sverige i april, och enligt Folkets Bio, filmens distributör, kommer filmen att visas på biorepertoaren till och med juni månad.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser