Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Torsdag 26 november 2020

Uthållighetens spel

2014-05-08

Fakta:

Namn: Durational Rope
Koreografi: Leandro Zappala
Ensemble: Quarto : Leandro Zappala
 & Anna Mesquita
Plats: Moderna Museet 26 APRIL 2014 KL 13-18
» http://www.modernamuseet.se/en/Stockholm/Programme/Durational-Rope/

I ett fem timmar långt performance visar den svensk-brasilianska performanceduon Quarto sitt verk Durational rope. Leandro Zappala och Anna Mesquita säger sig genom interaktionen med ett kilometerlångt rep vilja utforska den intensitet som kan uppstå mellan kropp och rep för att därmed lösa upp gränser mellan kropp och föremål, ego och drama.
Verket visas i Christodoulos Panayiotous installation Dagar och Sekler på Moderna Museet. Det är ett golvverk som består av terrakottaplattor tillverkade i konstnärens födelseort Limassol och istället för sötvatten har saltvatten från Medelhavet använts. Verket refererar till de arkeologiska utgrävningar Sverige genomförde på Cypern under 30-talet och då i överenskommelse med kolonialmakten Storbritannien hälften av de utgrävda föremålen skeppades till Sverige. Föremålen utgör idag Cypernsamlingen på Medelhavsmuseet. Golvet inramar performanceverket med sin skönhet och sina referenser till den svenska historien.
Zappala och Mesquita är klädda i så exakt lika kläder som är möjligt, endast jeansen skiljer dem lite åt. De har täckt ansiktena med tyg inne i jackornas huvor, med en sorts säckliknande påsar av ljust tyg. Avsikten är att göra sig identitetslös, de är anonyma och nästan identiska. Men en säckväv av fint linne framför ansiktet har också en betydelse. Mig ger det ganska starka referenser till en sorts mytologiska väsen med oklara avsikter. Detta står för mig i stark kontrast till verkets utforskande av uthållighet och repetitiva rörelser.
Quartos performanceverk utvecklar sig ur varandra, och det processbaserade arbetssättet blir tydligt i deras otroligt tighta samspel. De samarbetar och arbetar tillsammans, utför sina rörelser, ökar sina rörelser, ibland är repet ett bihang till rörelsen, det råkar befinna sig där och förflyttas i rörelser som är så mycket mer än kroppens arbetsrörelse. Det finns någonting obevekligt i hur arbetet med repet fortgår. Rörelserna kommer inte att avstanna, repet fortsätter att röra sig över golvet, samlas och spridas ut. De skapar ljud i repet, slår det mot golvet så det smattrar, vispar det över golvet så det susar. Rörelsen triggas av repet som en hållpunkt och en koreografisk utlösare. Genom upprepning, rytm och form förvandlas de fysiska handlingarna till dansrörelser. I de repetitiva rörelserna förlorar tankarna på repets längd, dess början och slut betydelse. Jag slutar titta på repet och iakttar kropparnas rörelser, deras olika roller. För trots att de är så identiska har de något olika roller. De befinner sig i nuet, letar repänden, fastnar med foten, men de stakar sig inte. När jag går har de hållit på i två och en halv timme och hon drar med stora cirkelrörelser repet genom ena handen.

Malin Ståhl

Fler Recensioner

Annonser