Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 19 september 2020

Elegant symbios istället för självhävdelse

2014-04-17

Fakta:

Namn: Autarcie (....)
Koreografi: Anne Nguyen
Musik: (kompositör & slagverkare): Sebastien Leté
Ensemble: Compagnie Par Terre, Dansare: Sonia Bel Hadj Brahim, Valetine Nagata-Ramos, Magali Duclos, Linda Hayford, Ljusdesign: Ydir Acef
Plats: Dansstationen, Malmö

De fyra kvinliga dansarna står på sina bestämda platser längst fram på Dansstationens scen i Malmö, som vore de stjärnor på en idrottstävling. Sedan börjar de, i tur och ordning, presentera sig som antingen poppers eller B-girls (breakdansare), två specifika stilar av streetdance. Franska koreografen Anne Nguyen är breakdansare och poet som brukar medverka i dansföreställningen Autarcie (….), men på den nuvarande turnén med Dansnät Sverige har hon ersatts av Sonia Bel Hajd Brahim. Anne Nguyen har flera gånger vunnit den prestigefyllda streetdanstävlingen ”Battle of the Year”, själva ordet ”battle” indikerar månne den attityd som genomsyrar streetdance: att battla – slåss om utrymme och att ta plats på scen som i sin tur ger prestige.
Men den traditionellt expressiva, ibland aggressiva streetdans som man ofta ser, har här en elegant stilisering, i sina uttryck av revolt mot ordning, grupp mot individ, mekaniska rörelsemönster mot utagerande frihet och uppror mot allt slags hierarkiskt bestämmande. I kollektiva åtbörder mellan kontrast, konfrontation, symbios, i icke-symmetriska cirklar.
Då och då drar sig någon av de fyra dansarna undan, retirerar tillbaka på scenens bortre del, i ett slags rembrandtskt ljusdunkel, med allvarlig mimik, som en betydelsfull del av det koreografiska verket.
Ofta har vi sett manlig streetdance på scen och på film, snabb action och imponerande brottning med tyngdlagen. Fysiskt battle, kamp om att ta plats och få ”sitt” utrymme bekräftat. Här i Autarcie blir det till någonting annat, som skulle kunna ha med själva titeln att göra, det franska ordet som betyder ”självförsörjning”. Som att dansarna, poppers och B-girls tar-och ger- varandra energi, liksom inuti, under ytan av detta mångbottnade, eleganta dansverk.
Ibland ger Autarcie associationer till den dansföreställning byggd på dikter av Thomas Tranströmer, som visats på Skånes Dansteater i Malmö. Så är koreografen Anne Nguyen ju också poet, vilket i någon mening märks som undertext i föreställningen.

Anne Nguyens Compagnie Par Terre dansar även Autarcie på Norrlandsoperan i Umeå den 9 maj.

Ingela Brovik

Fler Recensioner

Annonser