Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 27 september 2020

Kampen för bekräftelse

2014-04-11

Fakta:

Namn: 100 Likes
Koreografi: Mari Carrasco
Författare: Idé: Marie Brolin-Tani
Musik: Henrik Munch
Ensemble: Black Box Dance Company
Plats: Københavns Musikteater
» http://www.musikteatret.dk/pages/webside.asp?articleGuid=183842&menuGuid=78250&subMenuGuid=111639

Marie Brolin-Tani och Mari Carrascos 100 Likes med det nya Black Box Dance Company är en skön intim och sprudlande energisk föreställning.
Vilken enorm energi och ungdomlig vitalitet i ”100 Likes” med det nya, unga och fantastiskt duktiga Black Box Dance Company från Holstebro, som just nu gästar Københavns Musikteater. Man blir helt fascinerad över att vara i samma rum som de dynamiska dansarna, vars rörelser i likhet med musikens dunkande rytmer går rakt in i kroppen på én, säd man sitter helt nära dansarna på Köpenhamns Musikteaters intima Lilla scen.
Bakgrunden till det nya kompaniet från Holstebro, som debuterade i november 2013 och nu för första gången gästar Köpenhamn, står den erfarne dansaren och koreografen från Sverige, Marie Brolin-Tani. Hon är alltså kvinnan bakom idén och konceptet till 100 Likes, som handlar om Likes på Facebook och den eviga strävan att bli sedd och erkänd. Men för att skapa själva koreografin har hon bjudit in den unga prisbelönade svenska koreografen Mari Carrasco, vars prisvinnande verk Bartolomeo snart kan ses härhemma i Danmark på den internationella Swop-dansefestival i Roskilde.
Den 30-åriga Mari Carrascos koreografiska talang strålar nu även i ”100 Likes”, som är skapad direkt för de sex fasta dansarna i Black Box Dance Company, som i den här kreationen är fördelad på två lag. Den 7 april var det franske Antoine Audras Elysse, holländske Jade Stenhuijs och färöiska Katya R. D. Nielsen, som stod på scen. Alla tre med höga tekniska kvaliteter, stark närvarokänsla och fin personlig utstrålning.
Det är imponerande att se hur Mari Carrasco kan använda sig av det lilla teaterrummet koreografiskt till mycket varierade och dynamiskt skiftande rörelser med allt från höga benspark, hopp, rullande och glidande över golvet till stilla poserande och insmickrande attityder, som skulle göra sig bra på selfies, Facebook och Instagram. På ett raffinerat sätt används scenografins rörliga belysning dels för att skapa rum i rummet, dels att lysa upp som på skärmen på en mobiltelefon, tablet eller computer.
Med blinkande ljus indikeras, att Likes tickar in, och i Henrik Munchs effektfulla musik- och ljudcollage med både ljudet av stråkar och latinska rytmer blir elektroniska bip-ljud till pågående pulserande rytmer. Vi hör också plötsliga citat från Twitter och Facebook, och hela tiden står kommunikationen i cyberspace som en slående kontrast till dansarnas starka fysiska närvaro och känsliga uttryck.
Mötet med Black Box Dance Company i 100 Likes, som riktar sig till tonåringar och unga vuxna, är något av det mest glädjande och upplyftande som undertecknad har upplevt härhemma på den moderna dansscenen.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser