Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 05 december 2020

De vackraste svanar

2014-01-29

Fakta:

Namn: Svansjön
Koreografi: Konstantin Sergejev efter Petipas/Ivanovs koreografi
Ensemble: Gästspel med Mariinskijbaletten från Sankt Petersburg
Plats: Det Kongelige Teater, Gamle Scene
» http://www.kglteater.dk

Mariinskij Balettens började sitt stora gästspelade en traditionell men oerhört vacker, lyrisk och stilren version av Svansjön.
Det är både ett stort och ovanligt gästspel med Mariinskij Baletten från Sankt Petersburg, som startade måndagen den 13 på Gamle Scene. Första gången det världsberömda kompaniet dansade i Danmark var i Århus 1991, medan kompaniet fortfarande bar sitt sovjetiska namn Kirov Baletten. Därefter har stjärnkompaniet från den gamle kejserliga scenen i Sankt Petersburg bara varit tillbaka under balettfestivalen i Köpenhamn under Kulturbyåret 1996. Så det handlar verkligen om att ta chansen för att återigen kunna se det ypperliga kompaniet.
Det veckolånga gästspelet startade på bästa sätt med den allra viktigaste ryska balettklenoden Svansjön, som ursprungligen vann sin berömmelse just hos Mariinskij-kompaniet i Petipas/Ivanovs koreografi och utgör kulmen av klassisk baletteknik. Och det är verkligen något som Mariinskij Balletten fortsatt har idag. Det var en enormt hög teknisk nivå som kunde ses i måndags när Svansjön dansades med en enorm precision och energi, ända ut i kårens alla vackra svanformationer.
Men Mariinskij Baletten har mer att bjuda än teknik. Det är ett kompani med poesi och musikaliskt flyt i rörelserna. Till skillnad från konkurrenten från Moskva, Bolsjoj Baletten, som gästspelade 2006 Operaen med Jurij Grigorovitjs den gången ganska nya iscensättning av Svansjön dansar Mariinskij baletten Konstantin Sergejevs iscensättning från 1950 med ett mycket mer levande mimiskt spel. Sin ålder till trots framstår inte alls scenografi och kostymer som bedagade i denna traditionella uppsättning.
Likt mörkrets och ondskans fokus är von Rothbart iförd flott, men enkel svart uggle-liknande kostym, som ger möjligheter till stora och dramatiska hopp och Konstatin Zverev gav rollen en fin djurisk karaktär. En annan som gör formidabla hopp i föreställningen är Narren.
Den krävande dubbelrollen som Odette/Odile blev första kvällen helt överraskande dansad av den unga solisten Anastasia Matvienko och inte som under de andra kvällarna av en solodansare. Matvienko är en mycket fin, säker, plastisk och stilren dansare och klarade Odiles 32 fouettéer med bravur. Men hon hade kunnat vara lite mer kylig och bitchig som den svarta svanen.
Tillsammans med henne var Jevgenij Invanchenko en nobel prins Siegfried med flotta kroppslinjer och luftburna hopp. Kanske kunde han som drömmande prins ha varit lite mer längtansfull.
Tillsammans skapade de två dansarna dock stor poesi i första aktens kärleks pas de deux där prinsen lyfter sin Odette högt upp i luften som en fjäderlätt svävande fågel. Med dirigenten Alexei Repnikov i spetsen för Det Kongelige Kapel, skapades det under hela kvällen uppfriskande och markanta tempovariationer i Tjajkovskijs storslagna balettmusik, så att dansarna bland annat verkligen kunde fylla ut de långsamma passagerna, vilket också kräver en enorm teknisk styrka.
Från första stund bjuder baletten på massor av fin dans, otroligt fint är ett pas de trois med prinsens vänner i första akten. Vacker är också balettens lyriska avslutning med Odette och prinsen omringade av flocken av vita svanar. Denna version av Svansjön slutar med att kärleken segrar över ondskan.

Vibeke Werni

Fler Recensioner

Annonser