Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 18 september 2020

Drömbilder från Dalís värld

2014-01-15

Fakta:

Namn: La Verità
Ensemble: Compagnia Finzi Pasca

Compagnia Finzi Pasca hyllar Salvador Dalís bildvärld i den ytterst charmerande, humoristiska och poetiska föreställningen La Verità.
Redan i foajén till Tivolis Koncertsal blir man indragen i på Salvador Dalís surrealistiska universum i och med Konstgalleriets utställning av Dalís bronsskulpturer. När de sen går igång på scenen med den sköna, sköra och skeva nycirkusföreställningen La Verità (Sanningen), i regi av schweiziske Daniele Finzi Pasca, är de många absurda och fantasifulla drömbilder direkt inspirerade av den excentriske Salvador Dalís liv och bildvärld.
På ett mycket charmerande och lustigt sätt binder clownen Rolando Tarquini och skådespelaren Beatriz Sayad scenerna i La Verità samman i rollerna som auktionsledare över föreställningens stora Dalí-ridå med Tristan och Isolde från 1944, detta står i centrum för hela La Verità. Härliga är deras analyser av målningar, men skojiga är även deras kostym-trollerier, när de inspirerade av Dalís tändes att iscensätta sig själv i den ena kostymen efter den andra.
Dalí skapade sin stora ridå till Massines balett Mad Tristan, och en höjdpunkt i första delen av La Verità är ett vidunderligt komiskt inslag med en otrolig manlig artist i röd tutu och tåspetsskor, som lyckas förena tåspetsdans och ekvilibristisk jonglering med en hel svärm vita bollar. Föreställningen präglas också av cabaret- och varietéinspirerade scener med parodier på Folies Bergères fjäderprydda dansare och muntra cancan-steg, där såväl kvinnor som män här svingar sina ben.
Men först och främst är det teman som kärlek, fortplantning, död, kreativitet och skröplighet, som går som en röd tråd genom La Verità, där de totalt 13 internationella artisterna från Campagnia Finzi Pasca ger sig virtuost och poetiskt hän i en värld av cirkusdiscipliner fint förenad med musik och sång.
Det är sensuella möten i trapetsen medan en noshörning tittar på och Maria Bonzanigos musik skapar en följsam klangvärld som både andas melankoli och tristess. Det finns även ekvilibristiks rep-, ring- og stångakrobatik, handstående, diabolo, rullskridskolopp samt maskspel och mycket mer.
Ljusdesignen är vacker som bland annat används till siluett. och skuggspel, men även till att kasta fint ljus på scenografiens store maskrosbollar, som står i direkt relation till Dalís ridå.
Scenen i Tivolis koncertsal är dock för liten för att rymma den originella Dalí-målningen. Men när föreställningen är slut, kommer det stora extranummer: Ner från taket ovanför publiken sänks Dalís originelle gigantiska ridå till beskådan.

Teater Republique i Tivolis Koncertsal. Sista speldag 25 januari.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser