Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 02 december 2020

Glatt och folkligt i Karmer kring blå

2013-11-25

Fakta:

Namn: Karmer kring blå, (Karmer är folkligt för stolskarmar, det förekommer många stolar i föreställningen)
Koreografi: Örjan Andersson
Musik: Hans Appelqvist
Ensemble: Residans/Andersson Dance

Sulorna som smäller, handflatornas hårda klappande; det lätta steget, snurrarna och danslusten – några av nordeuropeisk folkdans mest medryckande drag har svängt in i Örjan Anderssons koreografi för fem dansare och två musiker. Alla är klädda i blått med svepande kjolar för kvinnorna och stövelskaft för männen; det liknar arbetskläder och det liknar sockendräkter, men på samma sätt som det gör det lite allmänt är också dansen svävande mellan folklig dans och komponerad koreografi. Samt fritt hängande någonstans på en tänkt linje mellan Centraleruopa och Nordkalotten, eller, för den delen, mellan Engelska kanalen och Aralsjön.
Strax tänker man på Anders Selinder som balettifierade folkdans för Värmlänningarna eller Ivo Cramér som gjorde det samma fast hundra år senare i Den förlorade sonen. Etnisk dans från folkdjupet har om och om igen varit arbetsmaterial för yrkeskoreografer vid kungahov eller nutida turnéslingor.
Örjan Andersson är en säker komponist som varierar sitt material, kombinerar dynamiskt och låter dansarna utveckla motiv och teman. Det är fint att skåda och Hans Appelqvists musik lyfter galant från logarnas golv mot konserthusens himlar. Dansarna ser ut att ha roligt, det är något av fest och fröjd i detta rytmiska stycke som stämmer till eftertanke inför det gränslösa allvaret inom samtidsdansen i allmänhet.

Gästspel på Stockholms Stadsteater t o m 24 november.

Publicerat i Expressen 18 november,

MArgareta Sörenson

Fler Recensioner

Annonser