Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Eldens afton

2013-11-25

Fakta:

Namn: Godai – How to be invisible
Koreografi: Frauke (Caroline Lundblad)
Plats: Hey, it's Enrico Pallazzo! i Sockerbruket intill Röda Sten, Göteborg
» http://www.frauke.se

Fraukes (Caroline Lundblad) butohdans är egna landskap som gärna öppnar sig utanför de traditionella scenrummen. I Godai – How to be invisible sammansmälter den rörliga kroppens uttryck med bildkonst, främst i form av Gerd Karlssons konstfulla kostymer, till en levande installation. Den första av verkets fyra delar, Rubescent eld, har inget fram eller bak, upp eller ner, gestaltningen är vidgad åt alla håll.
Frauke har strött salt mellan fyra pelare hos Hey, it’s Enrico Pallazzo! i Sockerbruket intill Röda Sten i Göteborg. Med ett ljust tygstycke som tak blir det en öppen kub med publiken runt om. Närheten understryker det skulpturala i den vitmålade kroppen och höjer uttryckets koncentration. Rasmus Perssons och Josefin Runsteens levande musik omfamnar allt som en sfär av tunga vibrationer.
Genom eldens element flödar vitt ljus. Röd är bara Fraukes tungspets och någon detalj i kostymen. Utan att vara föreställande är det rörelserna som flammar och falnar. Armarna är vidlyftiga för att vara Fraukebutoh och här finns ovanliga tempovariationer, till och med hopp.
Eld, luft, vatten och jord får varsin kväll. Fyra element eller temperament, som variationer med gemensam grundstruktur. Var och en kan välja sin favorit. Det är klokt att dela upp, både för Frauke och för publiken. Tillsammans utgör kvällarna tre timmar mäktig butohdans under vilka man nyfiket spanar även efter Godais femte element, tomheten.

Texten är tidigare publicerad i Göteborgs-Posten 23 november 2013.

Lis Hellström Sveningson

Fler Recensioner

Annonser