Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 29 september 2020

Varierat program på Palais Garnier

2013-11-18

Fakta:

Namn: Darkness is hiding Black Horses, Glacial Decoy och Doux Mensonges
Koreografi: Saburo Teshigawara, Trisha Brown och Jiri Kylian
Musik: Till Doux Mensonges av Claudio Monteverdi, Carlo Gesualdo, samt georgiska folksånger.
Ensemble: Parisoperans dansare
Plats: Palais Garnier, Paris
» http://www.operadeparis.fr

Säsongens första moderna blandprogram på Parisoperan med verk av Saburo Teshigawara, Trisha Brown och Jiri Kylian, var av helt olika estetisk och visuell karaktär.

Saburo Teshigawaras nya dansverk Darkness is hiding Black Horses som har skapats direkt för Parisoperans dansare är precis lika ångestfyllt som dess titel. Dansarna Aurélie Dupont, Jérémie Bélingrad och Marc Moreau rör sig i slow motion, och fyller långsamt dansen med liv och mening I en koreografi som är interfolierad med brutna, nästan robotliknande rörelser. Scenen är naken och kostymerna i trasor och plötsligt svartnar allt om och om igen eftersom det så gott som hela tiden väller ut svart rök från golvet. Ljudlandskapet ekar av skott, hästhovar, vindstötar och elektroniska rytmer. En lika gäckande som poetisk postapokalyptisk värld.

Glacial Decoy (1979) av Trisha Brow bjuder på överraskningar. Verket framförs utan musik men ackompanjeras istället av en oänddlig ström av projektioner av svartvita bilder av popkonstnären Robert Rauschenberg. Brown inriktar sig på entréerna och sortierna som görs av en heltigenom kvinnlig grupp dansare och perspektivet skiftar mellan scenens mitt och flyglar. Man kan inte låta bli att undra vad det är som egentligen pågår i de undangömda hörnen och vad som orsakar rörelserna som bade är kusliga och lekfulla. Den teatrala illusionen är perfekt, publiken luras att tro att det finns ett oändligt antal dansare, fast de I själva verket bara handlar om fem stycken.

Kylián’s Doux Mensonges (1999) är kvällens verkliga höjdpunkt. Två par, (Eve Grinsztajn tillsammans med Alessio Carbone och Aurélia Bellet med Alexandre Gasse), rör sig tvärs over scenen till Carlo Gesualdos och Claudio Monteverdis sånger och madrigaler framförda av den fantastiska Arts Florissants-kören. Dessa romantiska pas de deuxer tar sig nya vändningar när ett av de två paren fångas inunder scenen. Alltmedan paret på scenen fortsätter att dansa vackert och graciöst, mörknar det alltmer kring det andra paret. När de tror att de är helt och hållet osynliga projiceras deras rörelser på fonden via video i realtid, så att publiken kan följa vad som sker. I operahusets gömsle tar de dålda instinkterna över och mannen blir hotfull. Verket skildrar spänningen mellan verklighet och illusion I såväl konst som i kärlek – nödlögnerna är de delar man föredrar att inte avslöja för omgivningen.

Se även www.operadeparis.fr/saison_2013_2014/Ballets/teshigawara-brown-kylian/detail/

Simona Gauchan

Fler Recensioner

Annonser