Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Söndag 20 september 2020

Vildhet och virtuosa steg

2013-11-07

Fakta:

Namn: Dans2Go
Koreografi: Balanchine, Gsovsky och Naharin.
Ensemble: Den Kongelige Ballet samt Chris Minh Doky med band.
Plats: Det Kongelige Teater, Gammel Scene

En stark ny omgång av Dans2Go med Balanchine-balett, ryska bravour-pas de deux och israeliska Ohad Naharins vilda stoldans har presenterats.
Den Kongelige Ballets succé-koncept Dans2Go, där publiken till reapris (i år 200 kr.) kan få uppleva två baletter plus ett pas de deux, är tilbaka igen. Den här säsongens Dans2Go ger i likhet med tidigare års versioner en fin inblick i balettkonstens mångfald och vänder sig till såväl den nya som den garvade publiken. Årets version kan faktiskt sägas vara ett av de bästa programmen sedan starten år 2010.
Traditionen trogen får baletterna på pedagogiskt vis ett par personliga ord på vägen från några av dansarna i form av korta videoklipp. Här får man bland annat höra solodanseren Alban Lendorf berätta i en charmerande intervju att ”det er pissesvært” att dansa Victor Gsovskys ryska bravurnummer Grand Pas Classique, som nu för första gången ingår i Den Kongelige Ballets repertoar.
Konsten är förstås att få de ursvåra klassiska stegen att se närapå lekande lätta ut.När Alban Lendorf i premiärlaget tillsammans med J’aime Crandall intar scenen iförda designeren Peter Ingwersens superraffinerade, svarta, Dior-inspirerade kostymer, utvecklar det eleganta paret just ett sådant virtuost överskott och besitter en bergsäker precision. Lendorf är helt enkelt suverän i sina hopp och Crandall gnistrar i sin koketta tåspetsdans så att Grand Pas Classique blir en äkta stjärnstund.
Programmet startar med George Balanchines energiska och knivskarpa neoklassiska balett Symfoni i tre satser, som skapades inför New York City Ballets Stravinskij-festival 1972. Det är ett välkommet återseende med detta mästerliga verk, som Den Kongelige Ballet dansade för första gången 2009. Det är fart och fläkt i de komplexa och stundtals helt jazzartade stegen. Det gäller både för de totalt 32 dansarna, och de glimrande solon som Gudrun Bojsen och Gregory Dean fullkomnade i andrasatsens pas de deux.
I pausen är det en god ide att bli kvar inne i salongen, om man vill vara med om hela Morten Eggerts härliga cha-cha-cha-upptakt till kvällens sista verk, israelska Ohad Naharins Minus 7. Ett kraftfullt, expressivt och krävande verk, bland annat med sin vilda, nästan rituella, stoldans med 19 dansare iförda svarta rockar och hattar ställer frågor om gränsen mellan förnuft och vanvett, ackompanjerat av Tractor’s Revenges version av den hebreiska sången Ehad Mi Yodea. Fin och vacker är Kizzy Matiakis och Fernando Moras duo till Vivaldis lätta toner. Ohad Naharin upphäver på så sätt gränsen mellan dansare och publik, när det bjuds upp till dans på scenen, innan kompaniet avslutar det hela till Chopin och dunkande rytmer från Asia 2001.

Programmet spelas på Gamle Scene till och med februari.

Se kglteater.dk/det-sker/forestillinger/sason-2013-2014/ballet/dans2go

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser