Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Måndag 28 september 2020

Betty på parnassen

2013-10-24

Lilla Betty, Dansens egen ambassadör, har bland sina uppdrag ett som kan tyckas lite lustigt. Hon är sekreterare vid Dansens Parnass, där dansens gamla gudar och gudinnor sammanträder. Ovan där, alltså.
Ofta går det rätt stormigt till, och Betty antecknar så tangenterna glöder. Protokollet sparas självklart i Molnet, numera, beläget strax intill.
Och inte blev det precis lugnt häromsistens när Cullberg-balettens framtid var uppe på dagordningen.
– Låt dom hållas, sa Noverre, och rättade till peruken. Den där spolingen, van Dinther, är måhända inte torr bakom öronen ännu, men Par Bleu! och Helas! han har Esprit och han har näsa för vart dansen är på väg. Action, sannerligen, han skapar ballet d’action helt enligt mina…
– Men jag vill se Cullberg-baletten dansa, inte kånka omkring stora segel och skynken. Vad är det här för dumheter? dånade Petipa. Var är skönhet och behag… och vackra dansöser som tsarens hovmän kan killa under…
– Nehej, mina herrar. Sluta med den där gamla vulgära kvinnosynen! Isadora Duncan tog till orda: Nu är korsetten slutgiltigt slängd på sophögen, kvinnan kan dansa sig fri precis som Birgit Cullberg och hennes kompani. Och unge Dinther med sina segel… jag tycker det är rätt snyggt. Alltid varit förtjust i tyg och draperier. Siden som böljar och sånt. Fast det vore bättre med Chopins musik till…
– Ms Duncan, ni har noll koll! Petipa blev allt rödare i ansiktet. Frihet är förvisso en trevlig sak, men tyllkjolar, gamla tramsiga sagor och något vackert, det är vad alla vill ha. Innerst inne.
– Att tänka stort kan ju vara bra, men att tänka nytt är viktigast. Nytt och ballt och chockerande andraogynt. Vaslav Nijinskij, som sitter på en kudde för att nå upp till bordet, blev ivrig. Har man en sån som unge Jefta van Dinther, så satsar man på honom. Stilig dessutom. Han blir ju inte ens utbuad av publiken. Det blev jag! Först. Men sen!
Nu knackar Noverre i bordet. Det är ändå han som är ordförande i Dansparnassen. Mina damer och herrar, fortsatte Noverre, vi måste komma till beslut: Ska Cullberg-baletten läggas ner p g a för lite dans eller ska den få fortsatt uppdrag även om det innebär en del icke-dans? Mer liksom bildbaserade och totala allkonstverk, som på renässansen, för övrigt. Om man tänker efter… Och modernismen, den första alltså… Tja, jag medger att det är en aning mossigt, men sådär är det. Moden och stilar, det går fram och tillbaka. Borde vi inte höra vad några street-dansare har att anföra?
– Dom är inte här, gillar inte möten och protokoll, piper Anna Pavlova som sitter och gnider sina värkande leder.
– Nehej, nehej, hur gör vi då? Noverre kliar sig i peruken…..
– Det är väl bara att köra på så länge det går. Diagilev puttar Rolf de Maré i sidan. Eller vad säger du, Roffe?
– Absolut. Kör så det ryker och så länger pengarna räcker. Gör nytt! Ruska om! Gärna skandal, mycket press. Aldrig några riktiga skandaler nuförtiden, tycker jag. Dyrt blir det men, när det är slut är det slut.
– Bordlägges, alltså, suckar Noverre. Igen! Parnassen sammanträder igen på nyåret, kära kolleger. Kanske vi har bättre beslutsunderlag då. Ny Directeur ska tillsättas, eller hur? Måhända unge Dinther? Undrar om inte det är vad min kung skulle tyckt….men vi får avvakta.
Inget beslut togs och mötet avslutades, antecknade Betty. Och stängde igen laptopen. Samt sparade dokumentet i Molnet.

Vem är vem på parnassen:
Jean-Georges Noverre, 1727-1810, balettmästare som skrev Lettres sur la danse 1760. Den årliga internationella dansdagen infaller på hans födelsedag 29 april.
Marius Petipa, 1818-1910, balettmästare vid Marinskijteatern i St Petersburg och koreograf till Svansjön, Törnrosa och Nötknäpparen på 1890-talet.
Isadora Duncan, 1877-1927, en av dansmodernismens pionjärer som dansade barfota i sidentunika till klassisk musik åren runt sekelskiftet 1900.
Vaslav Nijinskij, 1889-1950, rysk dansör som blev en av 1900-talets största stjärnor inom dansen.
Anna Pavlova, 1881-1931, rysk dansös som gjorde internationell karriär bland annat med solot Den döende svanen.
Sergej Diagilev, 1872-1964, Ryska balettens (1909-29) grundare och dynamiske ledare.
Rolf de Maré, 1888-1964, svensk konstsamlare och mecenat, grundare av Svenska baletten i Paris (1920-24).

Fler Betty Bitch

Annonser