Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Tisdag 22 september 2020

Hästarna sparkar bakut och galopperar iväg

2013-10-05

Fakta:

Namn: Häst häst häst -om Leonora Carrington
Författare: Erik Uddenberg
Regissör: Suzanne Osten
Musik: Kompositör & trumlärare Kristina Aspeqvist, 
Kompositör Alexandra Nilsson
Plats: Konsthall C, Hökarängen.
» http://ungaklara.se/forestallningar/leonora-carrington/

Besökarna får vänta i entrén till Konsthall C. Inne i konsthallen håller skådespelarna att förebereda sig för Häst häst häst – om Leonora Carrington som under hösten spelas på platser runt om i Stockholms ytterområden. Leonora Carrington var en surrealistisk konstnär med ursprung i den engelska överklassen. Hon levde i Paris tillsammans med konstnären Max Ernst. När Max Ernst fängslades och Carrington tagits in på mentalsjukhus i Spanien under andra världskriget flydde hon till Mexiko där hon levde som konstnär under resten av sitt liv.
När publiken tar plats börjar Leonora Carrington genast tala till oss, hon säger att hon behöver tavlorna annars skulle hon inte måla. Om någon frågar mig – varför? – då svarar jag varför inte? säger en Leonora. Hon säger att det inte är hennes uppgift att ge betydelse, att förklara sina målningar, för vem vet vad någon annan ser eller vad någon annan älskar?
Maja Embrink, Ulrika Nilsson och Maria Sundbom gestaltar Leonora Carrington i tre samtida versioner, som Hyena Häst, Häst Häst och Madame Häst. Deras spel är utsökt, vackert och sorgligt. Men också ilsket och galet. Den hela tiden närvarande mannen gestaltas av Victor Criado och är Leonoras pappa, läkaren Morales på sinnessjukhuset, hennes make Chiki, men mest är han Max Ernst, den tyske surrealistkonstnären Leonora levde tillsammans med i Paris.
Publiken bjuds av föreställningens guide Gunhild Aubert Opdals att delta i händelseförloppet, vi flyttar oss i rummet, skådespelarna interagerar lyhört med individuella publikmedlemmar och en del kostymer och peruker delas ut så att publiken också är lite smyckad. Föreställningen är fylld av händelser och bilder ur Carringtons liv och verk; hästar, hyenor, katten och en tjur gestaltas, Leonoras två söner, männen som omger henne, gunghästen, enorma peruker, allt passerar förbi med både gränslöshet och stramhet. Föreställningen håller en intressant balans mellan en kaos-beskrivning av alla tankar, händelser och människor i Carringtons liv och de ögonblick då Criado eller Opdal vänder sig till publiken och ger en liten faktabakgrund till händelserna. Carrington ger sig själv påminnelsen att aldrig förklara och de tre hästarna stampar och galopperar bort.
Publikens delaktighet är som en mjukstart in i föreställningens andra del där publiken får ta rollen som kreatörer. Långsamt löses genans och rädsla att delta upp och hela publiken deltar ivrigt i att skapa en målning på tid, sju sekunder var att sätta egen prägel eller associationer på målarduken. Föreställningen genomförs med stöd av PostkodLotteriet och ingår i Unga Klaras hälsopedagogiska projekt vilket betyder att den ges gratis för skolungdomar i Stockholms län. I skolföreställningarna ingår en obligatorisk andra del där eleverna själva får fördjupa arbetet med att tänka uttrycksmässigt och skapa sina egna tolkningar och associationer i bild, text eller drama.

Häst, häst, häst spelas på olika platser runtom i Stockholm till och med 29 november, se vidare http://ungaklara.se/kalender/

Malin Ståhl

Fler Recensioner

Annonser