Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Fredag 04 december 2020

Demokratisk dansprocess

2013-09-30

Fakta:

Namn: Interregnum
Koreografi: Procesansvarlig: Marie Haugsted Mors
Musik: Sune Martin
Ensemble: Corpus, en del av Den Kongelige Ballet
Plats: Takkelloftet, Operaen, Köpenhamn
» http://www.kglteater.dk

Corpus – Den Kongelige ballets kompani i kompaniet – har med Interregnum gjort en poetisk liten föreställning omkring kropp och känslor.
Frustrationer hör till den kreativa processen. Också när den kreativa processen är av den demokratiska sorten, så som varit fallet med kreationen av föreställningen Interregnum, där de sex medverkande dansarna alla har varit både koreografer, scenografer och beslutstagare. En ovanlig situation
för dansare i balettens hierarkiska värld men ett önskeexperiment för Corpus, Den Kongelige Ballets kompani i kompaniet.
Experimentet måste betraktas som lyckat. För Interregnum, vars titel just antyder till en period fri från sedvanliga autoriteter, är med sin utgångspunkt i olika känslotillstånd blivit ett stämningsfullt och fint format 45 minuter långt dansverk, inramad av en flott scenografi skapad av papperskassar med glödlampor i långa sladdar, som tänds och släcks likt stjärnor på himlen.
Just frustrationen visar sig vara en riktig god och fruktbar känsla att utforma dansen efter. En av höjdpunkterna utgör den avslutande delen där Kizzy Matiakis skickligt tar sig an en härlig frustrationsdans och får sälskap av de andra dansarna i stramt strukturerade rörelser och
kroppsrytmer ackompanjerade av Sune Martins fina och känsliga livemusik. Programmet igennem bjuder Interregnum inte bare på fina rörelsekvaliteter i solon, duon och gruppdanser, men även expressiv mimik, och det är ren glädje att se de två unga talangfulla aspiranterna Oliver Marcus Starpov och Tobias Praetorius i samspel med garvade dansare som Louise Midjord, Elisabeth Dam och Louise Østergaard.
Oavsett om fokus riktas mot ångest, passion, frustration eller andra känslor använder dansarna sin andning på ett mycket effektfullt och högljutt sätt som en organisk och rytmisk medspillare, som ger dansen i Takkelloftets intima scenrum extra nerv. Dessutom är det en väldigt god idé att dansarna till slut som programavslutning på mycket välformulerade sätt berättar om och besvarar frågor om arbetsprocessen i Interregnum.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser