Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Onsdag 02 december 2020

Starka själadraman på Bellevue

2013-08-22

Det är en drömgrupp av dansare som medverkar på Kølpins Sommerballet 2013 med bland andra Bubenicek-bröderna, Nikolaj Hübbe och Alexander Kølpin själv.
Modet att våga ta chancer och sjösätta nya projekt har det aldrig det aldrig rått någon brist på hos Alexander Kølpin som är konstnärlig ledare av det evenemang som kallas Sommerballet (Sommarbalett). Efter det senaste årets ganska splittrade version är det glädjande, att man i år verkligen har lyckats skapa ett ambitiöst, originellt och väl sammansvetsat program med sköna och karismatiska dansare på scenen.
Först och främst är återseendet med de eminenta tjeckiska tvillingbröderna Jiri och Otto Bubenicek, som är solodansare i respektive Dresden och Hamburg och tidigare år har gästat Sommerballetten helt fantastiskt. De har också sitt eget turnékompani. Det var till detta som de 2011 skapade den fina expressiva koreografin, The Picture of Dorian Gray, efter Oscar Wildes roman med samma namn. En modern Faust- och Narcissus-berättelse om att sölja sin själ för evig ungdom, där bröderna listigt utnyttjar att de är tvillingar för att visa hur själen korrumperas i takt med bilden i bakgrunden som gradvis deformeras är en spegling av samma person som spelar huvudrollen. Det är flott och kraftfullt och se hur de skickligt ger sig hän i dramatiska duon till Keith Jarretts pianomusik. Förtrollande vacker är Dorian Grays mjuka och ömma kärleksduell med den oskuldsfulla Sybil Vane alias den härliga spanska dansaren Raquél Martinéz. Det är dans på riktigt hög nivå.
Aftonens andra verk har mer av dansteater över sig. Den splitternya kreationen Elefantmanden (Elefantmannen), har en historia som i likhet med The Picture of Dorian Gray har sina rötter i det Victorianska England. Här visas starka karaktärer med Alexander Kølpin titelrollen som den kroppsligt deformerade Joseph Merrick, som visas upp på en freakshow, tills läkaren Dr Treves alias Nikolaj Hübbe tar honom under sina vingars skydd.
Följsam och rörande är Kølpins gestaltning af den klumpiga och längtansfulla Elefantmand med sitt smärtsamma själsliv, och elegant och karismatisk är Hübbe som läkaren, som med avmätta steg nyfiket och lätt distanserat, men även självkritiskt, närmar sig den sensationelle Elefantmannen.
Skräckinjagande farlig är Edhem Jesenkovic i sin framstående tolkning av Elefantmannen barska freakshow-direktör Ross, som hela tiden spökar i Elefantmannens liv, medans Mette Bødtcher är den strålande skönheten som skådespelerskan Mrs. Kendal, som gör att Elefantmannens känslor och driftsliv lever upp, och som även i Cathy Marsons koreografi gestaltar Elefantmannens moder.
Hela verket är snyggt och enkelt iscensatt i Helle Damgårds sceneografi med Raphael Frisenvænge Solholms effektfulla ljusdesign, där det startar med freakshowens karusell och slutar på sjukhuset. Mycket illusoriskt följer vi också med Dr Trevis och Elefantmannen på teatern, där dansarna Gerogia Usborne och Raphaël Kastling underhåller. Under hela föreställningen är Louise Alenius bildskapande och melankolskt klingande nyskrivna musik mycket verkningsfull. Det finns all anledning att i år ta sig till Bellevue Teatret.

Föreställningen pågår till den 24 augusti.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser