Hyllning till Nurejev
Fakta:
Namn: Noureyev & friendsPlats: Le Palais des Congrès de Paris
» http://www.viparis.com/Viparis/salon-paris/spectacle/NOUREEV-FRIENDS/fr/11407
För att fira 75-årsdagen av Nurejeva födelse organiserade, The Rudolf Nureyev Foundation, en påkostad föreställning som gavs under två kvällar i Paris, som en påminnelse om den balettgala-tradition som brukade hållas under rubriken Noureyev & Friends. Succéföreställningar som gavs världen över och som för Nurejev var ett sätt att inkludera trogna gamla vänner som Sylvie Guillem, Laurent Hilaire, Manuel Legris, Charles Jude (konstnärlig ledare för Opera National de Bordeaux och och medarrangör av 75-årsgalan) när han inte längre hade nog krafter att dansa sig igenom en helaftonsföreställning.
De flesta som ingick i denna stjärnspäckade föreställning hade dock aldrig träffat den legendariske artisten som dog för 20 år sedan. Dansarna kom till största delen från teatrar som Nurejev hade haft en nära koppling till som exempelvis Mariinskijteatern som han sökte sig till efter att ha gjort audition på Bolsjoj där han hade haft Alexander Pusjkin som mentor. På Royal Ballet utvecklade han sitt legendariska partnerskap med Margot Fonteyn och naturligtvis kom dansarna även från Parisoperans Ballet där han var konstnärlig ledare. Alla 11 inslag i föreställningen var nära länkade till Nurejevs danskarriär och var interfolierade med videoinslag från arkiven som kastade ljus över de otroliga händelser som kantade hans liv, med start i födelsen i på den Transsibiriska järnvägen 1938 men också med nyligen inträffade ärebetygelser av vänner som exempelvis Barysjnikov.
Tamara Rojo, konstnärlig ledare och solist på English National Ballet, var lysande i ett pas de deux ur Manon tillsammans med Federico Bonelli (Royal Ballet) innan hon gav ett mycket dramatiskt framträdande som Marguerite tillsammans med Rupert Pennefathers (Royal Ballet) Armand i Frederick Ashtons Marguerite & Armand. Mathias Heymann (Parisoperans balett) var enastående i Nurejevs koreografi till Manfred, som bygger på Byron och hans tragiske hjälte vilket var det första verk Nurejev skapade för Parisoperans balett 1979. Med sina utsökta port de bras dansade Jevgenia Obrazova Obrazstova från Bolsjoj verkligen en strålande Aurora i Törnrosa där hon såväl tekniskt som dramatiskt och lyckades förmedla varje aspekt av rollen med precision och grace. En av galans verkliga höjdpunkter förmedlades av Jevgenij Ivanchenkov från Marinskiij som tolkade Solor ur Baydère starkt och karismatiskt. Kvällen avslutades med ett pas de deux ur Le Corsaire med Vadim Muntagirov, solist från English National Ballet som även har fått stipendium från Nureyev Foundation som student jämte utmärkelsen Prix Benois de la Danse tidigare i år. Han flög genom luften tillsammans med Aleksandra Timofeeva från Moskva som visade prov på ohejdbara och stadiga fouetteer inför den jubland publiken.
Fler Recensioner