Välkommen till danstidningen.se. Allt om dans i Norden. Lördag 26 september 2020

Livsbejakande Offerdans

2013-05-11

Fakta:

Namn: Le Sacre du Printemps (Våroffer)
Koreografi: Tom Rushton och Savery
Författare: Igor Stravinskij
Ensemble: Dansk Danseteater, 200 skolebørn, Sjællands Symfoniorkester (som snart byter namn till Copenhagen Phil)
Plats: Østre Gasværk Teater, Köoenhamn
» http://www.danskdanseteater.dk/

100-årsjubileet för baletten Le Sacre du Printemps firas på Østre Gasværk Teater i Köpenhamn med fint samarbetsprojekt mellan skolbarn och professionella.
Det är ett gigantiskt pedagogiskt projekt, som kulminerar med uppsättningen av Le Sacre du Printemps i Østre Gasværk Teater i Köpenhamn. Sen i höstas har 200 själländska skolbarn från femte och sjätte klasserna varit involverade i musik- och dansworkshops med respektive Själlands Symfoniorkester(som snart byter namn till Copenhagen Phil) och dansförmedlare från Dansehallerne. Under våren har barnen sen fått koreografi skapad av Dansk Danseteaters dansare, kompaniets ledare, Tim Rushton, och barnen själva till Stravinskijs nu 100 år gamla, men ännu väldigt rytmiskt utmanande balettmusik.
Innan den gott och väl halvannan timme långa Le Sacre du Printemps om vårens offerriter startar, gör Tim Rushton tillsammans med Uffe Savery, som är Sjællands Symfoniorkesters ledare, en fin öron och ögonöppande introduktion. Publikum får bland annat möta en musiker ur orkestern samt den charmerande karate-pojken Niklas, som dansar huvudrollen som våroffret i tätt samspel med Dansk Danseteaters Milou Nueyns i moderns gestalt.
Når själve verket börjar, är hele symfoniorkestern med på scenen i Østre Gasværks runda rum, som utgör en perfekt inramning av det rituellt inspirerade verket, där flera dansinslag just föregår i cirkelformationer. Under ledning av den unge finske dirigent Santtu-Matias Rouvali spelar orkestern dynamiskt och spänstigt upp till dansen.
Iförda röda, gröna och bruna jordfärger skapar de 200 dansande barnen ett myllrande liv redan i den första delen Tillbedjan av jorden, där de flera gånger befinner sig i tät kontakt med golvet. Kraftfullt och distinkt hänger sig de professionelle dansarna från Dansk Danseteater dansen.
Bäst fungerar koreografin i den andra akten Ofringen (Offret), där barnen hoppar och stampar till musikens markanta rytmer, och effektfullt är det, när de alla med lyftade armar bankar med knutna nävar i rytmiska ryck, så att det verkar som om de vill stiga upp ur jorden.
Mycket fint har man lyckats hitta en balans mellan utmaning och teknisk förmåga hos de medverkande skolbarnen. Men trots introduktionen har inte den stämningsfulla, och rättså abstrakta föreställningen så lätt att gå hem hos en ung publik.
Inte desto mindre är Le Sacre du Printemps i Østre Gasværk ett ytterst prisvärt pedagogiskt samarbetsprojekt, som det egentligen inte är relevant att gradera. För det som det först och främst handlar om, är, att en massa unga människor har fått möjligheter att vara delaktiga i en en konstnärlig process och att genom den få komma in i dansens och musikens berikande världar med sina egna kroppar och själar. Le Sacre du Printemps var bland de många dansarrangemang som kunde upplevas den 29. april, som UNESCO har utropat till Dansens Dag över hela världen.

Vibeke Wern

Fler Recensioner

Annonser